Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
-
Heiderová Hana, PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Právní normy pro sekundární školu. Zákoník práce. Dokumentace školy. Vzdělávací program vyučovacího předmětu. Příprava učitele na vyučování na ZŠ a SŠ. Pedagogická diagnostika žáků. Výukové cíle a učební úlohy. Evaluace učebních textů. Reflexe souvislé pedagogické praxe. Studentova sebereflexe v kontextu Souvislé praxe 1 a Souvislé praxe 2. Organizační formou předmětu bude repetitorium - konzultativní setkávání skupin studentů s příslušnými vyučujícími školní didaktiky. Při státní závěrečné zkoušce z Učitelské způsobilosti student předkládá portfolio z absolvovaných pedagogických praxí 1 a 2. Studijní opory k předmětu jsou v on-line verzi studentům dostupná prostřednictvím LMS systému Unifor: CICHÁ, M. a DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1 [DVD-ROM]. 2., aktualizované vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5212-8. CICHÁ, M. a DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2 [DVD-ROM]. 2., aktualizované vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5213-5.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - aplikovat poznatky z didaktiky, pedagogické diagnostiky, psychologie a dalších souvisejících předmětů, - pracovat s pedagogickou dokumentací při přípravě vlastní výuky, - stanovovat výukovou strategii, navrhovat vhodné metody a postupy, - poznat osobnosti žáků včetně jejich případných výchovných problémů a navrhovat řešení výchovných situací, - znát povinnosti třídního učitele, - hodnotit výsledky žáků, - využívat učebnice a ostatní učební pomůcky ve vyučování, - navrhnout projekt k realizaci vybraného průřezového tématu, - reflektovat výsledky vlastních realizovaných výstupů, - analyzovat a zhodnotit náslechové hodiny na základě použití záznamového archu, - provést taxaci výukových cílů a učebních úloh z náslechové a vlastní vyučovací hodiny, zpracovat portfolio podle zadaných požadavků. - syntetizovat poznatky z předmětů modulu učitelské způsobilosti a prožitků z absolvované pedagogické praxe, - ověřit souvislost teoretických poznatků z pedagogických a psychologických disciplín a oborových didaktik na základě situací prožitých na pedagogické praxi, - reflektovat osobní zkušenosti z absolvované praxe na základě pozorování náslechových hodin a z vlastních výstupů, - porovnat svou představu o profesi s realitou školní praxe a zkušenostmi a názory pedagogů, - vyvodit z pozorování různých vyučovacích stylů učitelů pozitiva využitelná ve vlastní praxi, - zhodnotit chování žáků a řešení případných výchovných problémů, - utřídit, vysvětlit a zhodnotit jevy pozorované ve školní praxi, - provést sebereflexi v kontextu Souvislé praxe 1, - posoudit význam praxe pro formování základů vlastních pedagogických kompetencí.
Studenti praktickými výstupy získají požadované didaktické kompetence prostřednictvím absolvované pedagogické praxe na zdravotnických školách.
|
Předpoklady
|
Prerekvizity: Absolvované předměty: Didaktika somatologie 1, Didaktika ošetřovatelství a praktického vyučování ve zdravotnickém vzdělávání 1, Podpora zdraví v kurikulu zdravotnického vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Pro udělení zápočtu: - Studenti se seznámí s dokumenty školy a vytvoří, v rámci edukace před praxí, rozbor ŠVP příslušné střední školy, na které budou svoji Souvislou pedagogickou praxi realizovat, který následně vloží do svého portfolia praxí. - Během Souvislé pedagogické praxe uskuteční student náslechy a výstupy v předmětech s rovnoměrným zastoupením všech disciplín jednotlivých modulů - somatologie, ošetřovatelských předmětů a předmětů zdravotně preventivního zaměření. Student plní průběžné úkoly, které mu cvičný učitel zadává, např. připravuje plán výuky, organizuje ji, tvoří úkoly pro žáky, průběžně je hodnotí atd. Dále se účastní veškerých akcí pořádaných školou, včetně pedagogických porad, pedagogického dozoru atd. Současně postupně vytváří tzv. portfolio vlastní praxe, které zahrnuje veškeré důležité informace o jejím průběhu, včetně průběžného plnění úkolů, hodnocení cvičného učitele apod. - Po návratu ze Souvislé pedagogické praxe, v rámci reflexe pedagogické praxe, studenti diskutují průběh celé praxe, konkrétní situace z náslechových a vyučovacích hodin, které byly během dané pedagogické praxe fakticky realizovány. Do svého portfolia zařadí případovou studii žáka. Zápočet bude udělen na základě výkazu praxe, výše uvedeného portfolia a hodnocení ze strany cvičného učitele. Nedílnou součástí zápočtu je reflexe praxe, na které se sám student aktivně podílí.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŇOVÁ, M, PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5497-4..
-
ČESKO. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů..
-
ČESKO. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů..
-
HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8..
-
Rámcové vzdělávací programy pro příslušný stupeň vzdělávání..
-
Školní vzdělávací program konkrétní školy..
-
VAŠŤATKOVÁ, J., GRECMANOVÁ, H. Případové studie I a II. Olomouc: Votobia, 2007/8..
|