Název předmětu | Programy a projekty k podpoře zdraví |
---|---|
Kód předmětu | KAZ/KBZD@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Světová zdravotnická organizace (WHO) - princip, strategie, fungování, řízení. Státní správa ochrany veřejného zdraví: orgány ochrany veřejného zdraví, legislativa. Programy podporující zdraví v nadnárodním kontextu vycházející z gesce WHO: Health 21 a Health 2020 a jejich české modifikace: Zdraví 21, Zdraví 2020; Škola podporující zdraví; Zdravé město, Zdravý region: principy a její filozofie, základní pravidla; příklady preventivních programů a programů podporujících zdraví na školách. Příklady programů a projektů k podpoře zdraví v gesci Státního zdravotního ústavu a dalších státních i nestátních organizací a institucí. Návrh modelového studentského projektu v oblasti podpory zdraví, výchovy ke zdraví a rozvoje zdravotní gramotnosti - jeho cíle (předpokládaná efektivita), cílová skupina, časový harmonogram, materiální a technické podmínky, evaluace projektu atp. Transfer vybraných programů a projektů k podpoře zdraví, výchově ke zdraví a rozvoji zdravotní gramotnosti do edukační reality povinného vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat význam tvorby projektů ve výchově ke zdraví, jako nedílné součásti výchovně-vzdělávacího procesu na všech typech škol a školských zařízení, - vysvětlit podstatu fungování Světové zdravotnické organizace (WHO) - principy a strategické záměry, - charakterizovat specifika programů podporujících zdraví, jejich obecné i parciální cíle, a to na nadnárodní i národní úrovni (zejména programy Health 21 a Health 2020), - uvést konkrétní příklady organizací, programů a projektů vedoucích k podpoře zdraví, výchově ke zdraví a rozvoji zdravotní gramotnosti jednotlivých populačních skupin, a akcentem na žáky základních škol. - navrhnout vlastní modelový projekt na lokální úrovni (pro potřeby školy) s cílem zvýšit úroveň zdravotní gramotnosti žáků event. minimalizace rizikového chování v oblasti životního stylu žáků (či jiných cílových skupin), - specifikovat využití programů a projektů k podpoře zdraví, výchově ke zdraví a rozvoji zdravotní gramotnosti v edukační realitě.
Student získá přehled v oblasti realizovaných programů a projektů v rámci podpory zdraví a rozvoje zdravotní gramotnosti v ČR i na nadnárodní úrovni. Student si získá kompetenci v oblasti vytvoření vlastního návrhu edukačního projektu s akcentem na rozvoj zdravotní gramotnosti cílové skupiny. |
Předpoklady |
Žádné specifické předpoklady nejsou požadovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Prezenční forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), aktivní účast na seminářích (povinná účast min. 80 %), zpracování seminární práce na zadané téma - vypracování návrhu projektu, samostudium - příprava na kolokvium. Kombinovaná forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), účast na tutoriálech, studium doporučených zdrojů, zpracování seminární práce na zadané téma - vypracování návrhu projektu, samostudium - příprava na kolokvium. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |