Název předmětu | Vývojová antropologie |
---|---|
Kód předmětu | KAZ/KBVA@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Antropogeneze. Teorie vysvětlující evoluci člověka, systematické zařazení člověka do živočišné říše, rozdíly a společné znaky člověka s primáty. Vznik a vývoj primátů, teorie vzniku hominidů, proces hominizace, průběhu procesu sapientace a teorie vzniku moderního člověka (monocentrismus, multiregionální teorie). Ontogenetický vývoj člověka. Vývojové procesy v období prenatálního a postnatálního vývoje, působení genetických a environmentálních faktorů ovlivňujících růst a vývoj jedince. Vliv negativních vnějších faktorů na vývoj zárodku a plodu v průběhu těhotenství (teratogenní faktory). Zákonitosti tělesného růstu a zákonitostmi vývojového procesu a s problematikou vývojových změn u české populace (generalizovaná akcelerace, sekulární trend). Metody hodnocení biologického věku a jeho vztahu k chronologickému věku jedince v jednotlivých fázích ontogenetického vývoje a hodnocení somatického stavu a vývoje dětí a dospívající mládeže (prediktabilita somatického vývoje).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - komplexně charakterizovat antropogenezi, - popsat tělesné znaky lidských ras, - definovat vývojové etapy, prenatální a postnatální vývoj, - charakterizovat změny růstové a vývojové v každé fázi ontogenetického vývoje, - popsat základní vývojové proměny jedince, - vysvětlit působení vnitřních a vnějších faktorů na vývoj člověka se zákonitostmi tělesného růstu a vývoje.
Absolvování předmětu představuje základ pro studium ostatních antropologických disciplín. |
Předpoklady |
Základní orientace v biologických disciplínách.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška
Písemně zpracovat referát na zadané téma z vývojové antropologie. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |