Course: Somatic and Physiological Characteristic of a Pupil, School hygiene and First Aid

« Back
Course title Somatic and Physiological Characteristic of a Pupil, School hygiene and First Aid
Course code KAZ/KBSP@
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Tománková Kristína, RNDr. PhD.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration
  • Attendace - 8 hours per semester
  • Semestral Work - 13 hours per semester
  • Homework for Teaching - 31 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 8 hours per semester
Learning outcomes
After passing the course, students should be able to: - Characterize ontogenetic development of an individual in prenatal period, - Desdcribe somatic and development distinctions of an individual in postnatal period, - Specify in details development periods of early and later school-age and adolescence, - Explain determinants of human growth, - Apply the methods of evaluation of the somatic condition (for children and adults), - Clarify the basic terminology of hygiene as a field of science, - Apply material equipment requirements on school and take care about class microclimate, - Justify the influence of biological rhytms on pupil's performance in school, - Describe the illnesses, which have impact on teacher's performance.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam, Seminar Work

Recommended literature
  • HAMPLOVÁ, Lidmila a kol. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. 1. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák ? Triton, 2015. 263 s. ISBN 978-80-7387-934-1..
  • HANUŠOVÁ, Jaroslava. Kapitoly z biologie člověka. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 102 s. ISBN 978-80-7290-654-3..
  • CHALUPOVÁ-KARLOVASKÁ, Vlastimila. Somatologie: anatomie a fyziologie člověka: 630 testových otázek a odpovědí. 3. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2017. 156 s. ISBN 978-80-7182-341-4..
  • JIRSÁKOVÁ, Jitka, ŠMÍDOVÁ, Ivana a Edita TRTÍKOVÁ. Biologie dítěte. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 132 s. ISBN 978-80-7290-663-5..
  • KOPECKÝ, Miroslav a kol. Somatologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 313 s. ISBN 978-80-244-2271-8..
  • KOTULÁN, Jaroslav a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 258 s. ISBN 978-80-210-5763-0..
  • MACHKOVÁ, Silva a Stanislav RUPEC. Základní poznatky z biologie člověka: učební sešit, písemné testy, doplňovačky s tajenkou. 1. vyd. Ostrava: Tiskárna Schenk, 2010. 116 s. ISBN 978-80-254-7655-0..
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. 269 s. ISBN 978-80-246-3357-2..
  • MÜLLEROVÁ, Dana a kol. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014. 254 s. ISBN 978-80-246-2510-2..
  • NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka. 5. rozš. a uprav. vyd. Praha: Fortuna, 2015. 247 s. ISBN 978-80-7373-128-1..
  • ODSTATOVÁ, Hana. Základy epidemiologie a hygieny. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 158 s. ISBN 978-80-7262-597-0..
  • PAVELKOVÁ, Jaroslava a kol. Manuál pro výuku biologie člověka. 1. vyd. Praha: Bankovní institut vysoká škola, 2009. 148 s. ISBN 978-80-7265-067-5..
  • ŠULCOVÁ, Margaréta. Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena: studijní materiál pro zdravotnické obory. 2. přeprac. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2017. 146 s. ISBN 978-80-7561-067-6..
  • TUČEK, Milan a kol. Hygiena a epidemiologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012. 358 s. ISBN 978-80-246-2025-1..
  • VOBOŘILOVÁ, Jarmila. Duševní hygiena a stres. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické, 2015. 123 s. ISBN 978-80-01-05724-7..
  • WASSERBAUER, Stanislav. Zdravotní nauky. 1. vyd. Třebíč: Amaprint-Kerndl, 2012. 106 s. ISBN 978-80-87710-12-8..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogic Competence and Common ground Subjects (BB20) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogic Competence and Common ground Subjects (BB22) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogic Competence and Common ground Subjects (BB21) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogic Competence and Common ground Subjects (BB23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogic Competence and Common ground Subjects (BB19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Pedagogic Competence and Common ground Subjects (BB24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer