Vyučující
|
-
Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Poruchy menstruačního cyklu, intimní a menstruační hygiena ženy, intimní hygiena muže, prevence neplánovaného těhotenství - metody a formy antikoncepce, antikoncepce vhodná pro dospívající, rizikové sexuální chování - pohlavně přenosné choroby (syfilis, gonorrhoea, trichomonázy, chlamydie, HPV, hepatitida B, C, HIV/AIDS, aj.), možnosti řešení neplánovaného těhotenství, problematika interrupce, sexuální chování, volba partnera.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat vývoj morfologického a funkčního odlišení muže a ženy, - vysvětlit menstruační a ovulační cyklus, - definovat poruchy menstruačního a ovulačního cyklu, - popsat intimní hygienu muže a ženy, - argumentovat pro prevenci neplánovaného těhotenství, - kategorizovat metody a formy antikoncepce, - uvést klady plánovaného rodičovství, - vysvětlit problematiku neplánovaného těhotenství - interrupce a miniinterrupce, - popsat otázky prevence, etiologie, patogeneze a klinického obrazu STD (pohlavně přenosných chorob, včetně HIV/AIDS), - zaujmout adekvátní postoj k otázkám sexuálně reprodukčního zdraví zejména v oblasti prevence, - navrhnout poskytnutí odborné pomoci, resp. popsat metodiku postupu při řešení svízelných intimních problémů pozdějších klientů (žáků).
Získání znalostí o faktorech ovlivňující reprodukční zdraví, zejména dospívajících. Vytváření adekvátních postojů k reprodukčnímu zdraví a sexualitě.
|
Předpoklady
|
Absolvování disciplíny Somatologie 1 a 2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce Vypracování seminární práce (vložení do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů) Znalosti jsou ověřovány písemným testem. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP) = stejné podmínky + min. 30% účast ve výuce (alternativně společná výuka s kombinovaným studiem) a vypracování úkolu navíc dle zadání.
|
Doporučená literatura
|
-
HAVLÍN, M. a kol. Vybrané zajímavosti z oblasti reprodukčního zdraví. Ostrava: CAT Publishing ve spolupráci se Společností pro plánování rodiny a sexuální výchovu, 2011. ISBN 978-80-904290-3-1..
-
KŘEPELKA, P. Hormonální antikoncepce - zásady bezpečné praxe. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2991-9..
-
MACHOVÁ, J., HAMANOVÁ, J. Reprodukční zdraví v dospívání. Praha: H&H, 2002..
-
PILKA, R. a kol. Gynekologie. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3019-5..
-
STRNISKOVÁ, D. Úvod do problematiky HIV/AIDS. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-3933-4..
-
ŠULOVÁ, L. a kol. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4..
-
VRUBLOVÁ, Y. Výchova k reprodukčnímu zdraví: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. 84 s. ISBN 978-80-7464-243-2..
-
www.aids-pomoc.cz.
-
ZVĚŘINA, J. Sexuologie (nejen) pro lékaře. Praha: Akademické nakladatelství CERM, 2003. ISBN 80-7204-264-5..
|