Název předmětu | Multikulturní výchova |
---|---|
Kód předmětu | KAZ/KBMV@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Multikulturalismus v hlavních a souvisejících pojmech. Kurikulární reforma a multikulturní výchova. Koncept průřezového tématu Multikulturní výchova. Možné přístupy k multikulturní výchově. Učitel a multikulturní výchova. Reforma a diverzita na školách. Základní kompetence pedagogů pro zvládání diverzity ve školách a interkulturní senzitivita. Multikulturalismus jako pedagogický problém. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat. Antropologie "ras", etnických a národnostních menšin. Aktivizující didaktické metody a jejich využití v multikulturní výchově. Nácvik konkrétních aktivit a technik ke zvládnutí hodin s multikulturní tématikou. Budoucnost multikulturalismu a multikulturní výchovy. Skupinová diskuse a rozbor kazuistik na téma "Tolerance odlišnosti".
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními koncepty multikulturalismu, potažmo multikulturní výchovy. Studenti by se měli naučit přistupovat k multikulturalismu prizmatem pedagogiky. Měli by poznat jak teoretická východiska multikulturní výchovy, tak multikulturní výchovu v praxi. Těžíštěm předmětu je didaktika multikulturní výchovy.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat různé koncepty a teorie pluralismu a multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech, - kriticky hodnotit rostoucí kulturní diverzitu a její dopad na soudobou společnosti i jednotlivce, - analyzovat a hodnotit fenomén multikulturalismu v tuzemských, evropských i světových souvislostech, - interpretovat pluralismus a multikulturalismus na pozadí postmoderního etického diskursu, - kriticky hodnotit multikulturní výchovu ve vztahu k RVP Z a RVP G vzdělávání, - simulovat pedagogický proces ve školní třídě s kulturní, etnickou či sociální diverzitou, - rozvíjet schopnost solidarity s těmi "druhými" a poznávat a tolerovat "jinakost" v edukačním procesu, - vytvářet adekvátní učební úkoly k jednotlivým tématům z multikulturní výchovy na ZŠ a SŠ. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Doporučená účast na konzultacích. Požadavky na kolokvium - výběr 1) vhodné knihy na vybrané kulturně / sociálně antropologické téma - s písemnou analýzou ze strany studenta (min. rozsah 2 strany A4).; 2) vhodného videa na vybrané kulturně / sociálně antropologické téma - s písemnou analýzou ze strany studenta (min. rozsah 1 strana A4) - přesné uvedení citovaných zdrojů. Obhajoba ze strany studenta. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |