Název předmětu | Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech 1 |
---|---|
Kód předmětu | KAZ/KBK1@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Systém vzdělávání v ČR, Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, projektové kurikulum (státní úroveň x školní úroveň), Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání, analýza vzdělávacích oblastí v jednotlivých RVP s ohledem na výchovu ke zdraví, analýza očekávaných výstupů v jednotlivých RVP s ohledem na výchovu ke zdraví, analýza nabídky učiva v jednotlivých RVP s ohledem na výchovu ke zdraví. Význam vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví. * Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví na 2. stupni ZŠ je předmětem navazující disciplíny Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech 2.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat strategické a implementační dokumenty v gesci MŠMT v rámci Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví, - analyzovat kurikulární dokumenty - Rámcové vzdělávací programy s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví s transversálním přesahem, tedy od RVP PV, přes RVP ZV až po RVP GV a RVP SOV, - interpretovat implementaci problematiky výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech napříč vzdělávacím systémem v ČR od ISCED 0 až po ISCED 3, - posoudit cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a vzdělávací obory s akcentem na výchovu ke zdraví s transversálním přesahem kurikulárních dokumentů, - analyzovat očekávané výstupy a nabídku učiva v jednotlivých vzdělávacích oblastech s vazbou na výchovu ke zdraví (RVP ZV na 1. st. ZŠ* - Člověk a jeho svět, RVP GV - Výchova ke zdraví a RVP SOV - Vzdělávání pro zdraví), - uvést význam kontinuity vzdělávání výchovy ke zdraví od ISCED 0 až po ISCED 3, tedy od preprimárního, přes primární až po nižší a vyšší sekundární vzdělávání.
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni analyzovat strategické a implementační dokumenty v gesci MŠMT v rámci Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2023 se zaměřením na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví. Dokáží interpretovat implementaci problematiky výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech napříč vzdělávacím systémem v ČR od ISCED 0 až po ISCED 3 a specifikovat kurikulární dokumenty od preprimárního až po vyšší sekundární vzdělávání. V rámci kontinuity vzdělávací soustavy dokáží analyzovat cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a vzdělávací obory s důrazem na výchovu ke zdraví a na transversální přesah kurikulárních dokumentů - od RVP PV (VO Dítě a jeho tělo), přes RVP ZV (na 1. st. ZŠ - Člověk a jeho svět, na 2. st. ZŠ* - Člověk a zdraví), až po RVP GV (Výchova ke zdraví) a RVP SOV RVP ZV , RVP GV (Vzdělávání pro zdraví). |
Předpoklady |
Studenti se orientují v dlouhodobých záměrech a strategiích vzdělávání v České republice, dokáží popsat implementaci kurikula výchovy ke zdraví v jednotlivých stupních systému vzdělávací soustavy ČR. Důraz je kladen na předškolní a vyšší sekundární vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Vypracovávání 5 průběžných úkolů do portfolia předkládaného při dílčím okruhu SZZ z Didaktiky výchovy ke zdraví (každý v rozsahu 2-3 NS). Obsahem konkrétních úkolů bude: 1. Průběžný úkol: Dětské skupiny - Legislativa spojená s vytvořením DS. Hygienické a věcné podmínky pro vytvoření DS. Podmínky pro přijetí dítěte do DS. Stanovené počty dětí v DS. Principy, na kterých je pracováno s dětmi v DS. Požadavky na profesní připravenost pracovníků v DS. 2. Průběžný úkol: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání - Rámcové cíle v předškolním vzdělávání. Klíčové kompetence - specifikace a rozdělení. Vzdělávací oblasti, dílčí cíle a očekávané výstupy, charakteristika jednotlivých získávaných kompetencí (způsobilostí) dítěte. Závěrečné shrnutí významu RVP PV pro vývoj jedince ve společnosti a jeho přínos v oblasti výchovy ke zdraví. 3. Průběžný úkol: Školní vzdělávací program konkrétní mateřské školy - Zdůvodnění výběru zvoleného ŠVP. Zhodnocení konkrétních pozitiv a negativ. Naplňování jednotlivých rámcových cílů, klíčových kompetencí dítěte a jednotlivých vzdělávacích oblastí. Závěrečné shrnutí vybraného ŠVP a jeho přínos v oblasti výchovy ke zdraví. 4. Průběžný úkol: RVP G - Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia - Systém kurikulárních dokumentů. Principy Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Charakteristika vzdělávání - Organizace vzdělávání. Podmínky přijetí ke vzdělávání. Způsob a podmínky ukončování vzdělávání a získání dokladu o dosaženém stupni vzdělání. Pojetí a cíle vzdělávání. Klíčové kompetence, vzdělávací oblasti - pouze vyjmenovat. Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a zdraví - v charakteristice vzdělávacího oboro Výchova ke zdraví a Tělesná výchova. Průřezová témata - Osobnostní a sociální výchova. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Multikulturní výchova. Environmentální výchova. Mediální výchova (krátce charakterizovat ve vztahu k VZ). 5. Průběžný úkol: RVP vybraného středního odborného vzdělávání - obsahové zpracovaní stejné jako u RVP G. Detailnější akcentace je na zpracování klíčových kompetencí a vzdělávací oblasti vztahující se k výchově ke zdraví. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |