Název předmětu | Etická výchova |
---|---|
Kód předmětu | KAZ/KBEV@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Etika jako vědní disciplína (předmět, metodologie, cíle, základní etické disciplíny). Etika a morálka (vzájemný vztah a rozdíly). Významné osobnosti etického myšlení a jejich pojetí etiky. Etika a etické problémy v praxi pomáhajících profesí.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je prezentace základních etických pojmů, podat přehled základních filozofických směrů a historického vývoje etických škol. Studenti se seznámí s vybranými deontologickými kodexy. Těžiště předmětu spočívá v rozboru klíčových etických problémů a jejich řešení. Zdůrazňován je význam komunikace s klientem s akcentem na vytvoření etického vztahu v pomáhajících profesích. Prezentovány budou i kazuistiky a modelové situace s cílem studenty aktivně zapojit do řešení konkrétních etických problémů. Cílem předmětu je také formování etických postojů, které jsou součástí profesionality pracovníků v pomáhajících profesích.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní etické termíny, - vysvětlit rozdíly v různých pojetích etických přístupů, - vyjmenovat a konkretizovat příklady etického chování, - vysvětlit podstatu etických názorů daných osobností, - vyjmenovat etické směry z chronologického hlediska, - aplikovat etické teorie na konkrétní soudobé příklady lidského jednání, - osvětlit vztah filozofie a medicíny, filozofie a etiky, problematiku lidské svobody a profesní odpovědnosti, - vysvětlit etické problémy každodenní medicínské a ošetřovatelské praxe, - analyzovat etické problémy stanovení začátku života, antikoncepce a interrupcí, - analyzovat etické problémy spojené s in vitro fertilizací, genovými technologiemi a klonováním, - analyzovat etické problémy spojené s thanatologií, eutanázií, alternativní medicínou, sociální prací aj. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Doporučená účast na konzultacích. Požadavky na zápočet: výběr 1) vhodného odborného článku na etické téma - s analýzou ze strany studenta; 2) vhodného videodokumentu na vybrané etické téma - s analýzou ze strany studenta (v obou případech přesné uvedení citovaných zdrojů; rozsah 1 - 2 strany A4). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |