Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Ontogenetický vývoj. Charakteristika postnatálního vývoje člověka se zaměřením na předškolní věk. Vyšetření dítěte, hodnocení celkového stavu dítěte, růstové křivky a jejich význam pro posouzení vývoje a proporcionality dítěte. Úvod do biologie a základy cytologie. Tkáně a jejich diferenciace. Orgánové soustavy člověka, jejich anatomie a funkce. Pohybová soustava (kosterní a svalová soustava). Kardiovaskulární soustava a tělní tekutiny. Dýchací soustava. Trávicí soustava a metabolismus. Urogenitální soustava. Soustava nervová. Endokrinní soustava. Smyslová soustava a receptory. Hygienické návyky dětí předškolního věku. Literatura: Základní: MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. 269 s. ISBN 978-80-246-3357-2. Základní: PRŮCHA, J. a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5. Základní: HANUŠOVÁ, J. Kapitoly z biologie člověka. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-654-3. Základní: JIRSÁKOVÁ, J., ŠMÍDOVÁ, I. a E. TRTÍKOVÁ. Biologie dítěte. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-663-5. Základní: NOVOTNÝ, I. a M. HRUŠKA. Biologie člověka. Praha: Fortuna, 2015. ISBN 978-80-7373-128-1. Doporučená: MACHKOVÁ, S. a S. RUPEC. Biologie člověka: tělo je věda: soubor učebních pomůcek. Ostrava: Tiskárna
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy dítě, předškolní věk a ontogenetický vývoj, - orientovat se v ontogenezi dítěte od početí až do etapy mladšího školního věku, - vysvětlit význam důležitosti růstových křivek ve vztahu k proporcionalitě jedince, - definovat základní anatomické pojmy a objasnit vztahy mezi jednotlivými orgánovými soustavami lidského těla, - vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé části konkrétní orgánové soustavy člověka, př. dýchací soustava, - posuzovat didaktickou hodnotu poznatků problematiky biologie dítěte předškolního věku, - posuzovat kvalitu environmetálních faktorů na růst a vývoj dítěte předškolního a mladšího školního věku, - analyzovat úroveň současného poznání o postnatálním vývoji člověka s ohledem na předškolní věk, - popsat problematiku hygienických návyků dětí předškolního věku.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - charakteristice ontogenetického vývoje dítěte až do etapy mladšího školního věku, - vysvětlení růstové geneze konkrétního dítěte na základě percentilových grafů, - charakteristice základních biologických, anatomických a fyziologických pojmů.
|
Předpoklady
|
Znalost problematiky biologie člověka na středoškolské úrovni.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce Vypracování seminární práce (vložení do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů) Připravit se na zápočtový test Poznámka: vyučující předmětu může požadavky na jeho splnění modifikovat (specifikovat/upřesnit) na začátku výuky Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP) = stejné podmínky + min. 30% účast ve výuce (alternativně společná výuka s kombinovaným studiem) a vypracování úkolu navíc dle zadání.
|
Doporučená literatura
|
|