Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Úvod, stanovení požadavků k udělení kolokvia. - Význam PP, systém PP (laická, zdravotnická, technická), legislativa PP. - Postup PP, vyšetřování základních fyziologických funkcí (dýchání, oběh, vědomí - hodnocení kvantifikační i kvalifikační). - PP u zástavy či poruch dýchání (cizí těleso v dýchacích cestách, vyražený dech, zástava). - PP u zástavy oběhu, nepřímá srdeční masáž (u dospělých, malých dětí, kojenců), kardiopulmonální resuscitace. - PP u krvácení (tepenné - tlakové body, tlakový obvaz, použití škrtidla; žilní, kapilární, smíšené; vnitřní; krvácení z tělních otvorů). - PP u úrazů hlavy a páteře i míchy (komoce, kontuze). - Obvazová technika, využití dostupných druhů obvazových materiálů (náplasťové, obinadlové, šátkové, aj.). - PP u úrazů kostí a kloubů (vyvrtnutí, vykloubení, zlomeniny - uzavřené, otevřené, tříštivé). - PP u poškození těla tepelnými vlivy (úpal, úžeh, popáleniny, omrzliny, prochladnutí aj.). - PP u úrazů el. proudem. - PP u tonutí. Náhlé stavy - epileptický záchvat a jiné křečovité stavy, astmatický záchvat, hypo a hyperglykemické stavy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Úkolem disciplíny První pomoc je, poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát při poskytování před lékařské první pomoci. Seznámí se s nejčastějšími příčinami, důsledky a příznaky poškození lidského zdraví. Poznají soustavu celé první pomoci a ucelené poznatky při poskytování laické první pomoci, které odpovídají současnému stavu poznání. V rámci výuky se seznámí s poskytováním první pomoci u akutních stavů, které bezprostředně ohrožují život člověka: krvácení, poranění kostí a kloubů, zástava dýchání a krevního oběhu, šoku a bezvědomí apod.
1. Student bude schopen zorganizovat první pomoc. 2. Student získá teoretické poznatky při poskytování první pomoci. 3. Student se naučí praktickým dovednostem při poskytování první pomoci.
|
Předpoklady
|
Zvládnutí biologie člověka v rozsahu gymnaziálního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Práce s PC, připojeni na internet.
|
Doporučená literatura
|
-
BERÁNKOVÁ M. FLEKOVÁ A. HOLZHAUSEROVÁ B. První pomoc. Praha Informatorium, 2002. ISBN 80-86073-99-8..
-
ERTLOVÁ F. MUCHA J. et al. Přednemocniční neodkladná péče. Brno, 2003. ISBN 80-7013-379-1..
-
KELNAROVÁ, J. První pomoc I. II. Praha: Grada Publisching, 2007. ISBN 978-80-247-2182-8. 2007. ISBN 978-80-247-2182-8..
-
ZEMAN M. První pomoc. Praha Galén, 1998. ISBN 80-85824-46-9..
-
Český červený kríž. (2017). Standardy první pomoci.
|