Vyučující
|
-
Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Heiderová Hana, PhDr. PhD.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Integrovaný záchranný systém, dodržování bezpečnosti, etické aspekty poskytování první pomoci, vyšetření dítěte, vybavení školní lékárničky, úloha pedagoga při poskytování první pomoci u dětí, polohy postižených, neodkladná resuscitace, poruchy vědomí, šok, krvácení, první pomoc při poškození teplem, chladem a elektrickým proudem, poranění hlavy, páteře a míchy, poranění hrudníku, břicha a pánve, kostí, kloubů, poleptání, poranění zvířaty, u otrav a neúrazových urgentních stavů, zařazení témat první pomoci v kurikulárních dokumentech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - poznat a vědět posoudit přítomnost základních životních funkcí (vědomí, dýchaní a srdečný tep), - posoudit situaci v případě úrazu a náhlé poruchy zdraví u dětí, - vedet správně a včas přivolat záchrannou službu, - uložit postiženého do správné polohy vzhledem k jeho poranění či náhlé poruše zdraví, - poskytnout první pomoc u bezvědomí, krvácení, šoku, - diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, - vědět vyhledat a použit automatický externí defibrilátor jestli je k dispozici, - diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, - ošetřit rány, zlomeniny, otevřená a zavřená poranění hrudníku a břicha, - poskytnout první pomoc při poranění hlavy a páteře, u akutních otrav a náhlých poruch zdraví (epilepsie, astma, cukrovka).
1. Student bude schopen aktivizovat složky IZS. 2. Student získá teoretické poznatky při poskytování první pomoci. 3. Student se naučí praktickým dovednostem při poskytování první pomoci.
|
Předpoklady
|
Zvládnutí biologie člověka v rozsahu gymnaziálního typu studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Student prokáže znalosti v zápočtové testu a praktické dovednosti v nácviku KPR.
|
Doporučená literatura
|
-
BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc: příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. Svitavy: Střední zdravotnická škola, 2012. ISBN 978-80-260-3131-4..
-
Evropská resuscitační rada. GUIDELINES 2015 - nejnovější resuscitační pravidla. Zdroj: https://cprguidelines.eu/.
-
HANUŠOVÁ, J. Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-647-5..
-
JANDA, M. M. L. a kol. První pomoc pro pedagogy a zaměstnance školy. Brno: [Tribun EU], 2013. ISBN 978-80-263-0372-5..
-
KELNAROVÁ, J. et al. První pomoc I: pro studenty zdravotnických oborů. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4199-4..
-
KELNAROVÁ, J. et al. První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4200-7..
-
SRNSKÝ, P. První pomoc u dětí. 3. přeprac. vyd. Praha: JS Press, 2007. ISBN 978-80-87036-22-8..
-
SRNSKÝ, P. První pomoc ve školách a vzdělávacích zařízeních: doporučené instrukce a postupy v případě nehod dětí a mladistvých. 2. aktualiz. vyd. Praha: Forum, 2013. ISBN 978-80-904803-7-7..
-
TOMANOVÁ, J., KOPECKÝ, M. Vybrané kapitoly z první pomoci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4036-1..
-
TOMANOVÁ, J., KOPECKÝ, M. Úrazy a první pomoc u dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3506-0..
|