Název předmětu | First aid |
---|---|
Kód předmětu | KAZ/FAIQ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Angličtina |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Úvod, stanovení požadavků. Význam PP, systém PP (laická, zdravotnická, technická), legislativa PP. Postup PP, vyšetřování základních fyziologických funkcí (dýchání, oběh, vědomí - hodnocení kvantifikační i kvalifikační). PP u zástavy či poruch dýchání (cizí těleso v dýchacích cestách, vyražený dech, zástava). PP u zástavy oběhu, nepřímá srdeční masáž (u dospělých, malých dětí, kojenců), kardiopulmonální resuscitace. PP u krvácení (tepenné - tlakové body, tlakový obvaz, použití škrtidla; žilní, kapilární, smíšené; vnitřní; krvácení z tělních otvorů). PP u úrazů hlavy a páteře i míchy (komoce, kontuze). Obvazová technika, využití dostupných druhů obvazových materiálů (náplasťové, obinadlové, šátkové, aj.). PP u úrazů kostí a kloubů (vyvrtnutí, vykloubení, zlomeniny - uzavřené, otevřené, tříštivé). PP u poškození těla tepelnými vlivy (úpal, úžeh, popáleniny, omrzliny, prochladnutí aj.). PP u úrazů el. proudem. PP u tonutí. Náhlé stavy - epileptický záchvat a jiné křečovité stavy, astmatický záchvat, hypo a hyperglykemické stavy. Náhlé stavy - IM, CMP, náhlé příhody břišní.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit situaci v případě úrazu a náhlé poruchy zdraví u dětí, - přivolat záchrannou službu, - uložit postiženého do správné polohy vzhledem k jeho poranění či náhlé poruše zdraví, - poskytnout první pomoc u bezvědomí, krvácení, šoku, - diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, - ošetřit rány, zlomeniny, otevřená a zavřená poranění hrudníku a břicha, - poskytnout první pomoc při poranění hlavy a páteře, u akutních otrav a náhlých poruch zdraví (epilepsie, astma, cukrovka).
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni se orientovat v základech první pomoci a adekvátně poskytnout laickou první pomoc včetně základů resuscitace. |
Předpoklady |
Zvládnutí učiva z navazujících zdravovědných předmětů.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
aktivní účast na cvičeních, 90% docházka |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Secondary School Teacher Training in Special Needs Education (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Secondary School Teacher Training in Special Needs Education (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Needs Education - Intervention (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |