Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Definice základních pojmů, IZS, význam první pomoci, dodržování bezpečnosti, vyšetření postiženého. Orientace v závažnosti nehody. Neodkladná resuscitace - zajištění průchodnosti DC, KPR u dospělého, dítěte, kojence, novorozence, etické aspekty KPR. Bezvědomí- kvantitativní, kvalitativní poruchy vědomí, mdloba, kolaps, postup při poskytování PP. Šok - druhy šoků, příčiny, příznaky, protišoková opatření, postup při poskytování PP. Krvácení - druhy krvácení, příznaky, postup při poskytování PP. Rány - druhy ran a poranění, postup při poskytování PP. Otravy - otravy potravinami včetně hub, otrava léky, otrava alkoholem, otrava oxidem uhelnatým. Poranění hlavy a mozku - projevy, postup při poskytování PP. Poranění páteře a míchy - mechanismy vzniku poranění, příznaky, postup při poskytování PP. Poranění hrudníku - druhy poranění, příznaky, postup při poskytování PP. Poranění kostí a kloubů - zlomeniny, poranění kloubů Poranění břicha a pánve - druhy poranění, příznaky, postup při poskytování PP., příznaky, postup při poskytování PP Úrazy teplem a chladem - popálení, úpal, úžeh, podchlazení, omrzliny. Poleptání, úraz elektrickým proudem. Náhlé stavy při základních onemocněních - náhlá dušnost, křeče, tetanie, hypo a hyperglykemické stavy, nevolnost, náhlé průjmy, akutní apendicitida.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - poznat a vědět posoudit přítomnost základních životních funkcí (vědomí, dýchaní a srdečný tep), - posoudit situaci v případě úrazu a náhlé poruchy zdraví u dětí, - vedet správně a včas přivolat záchrannou službu, - uložit postiženého do správné polohy vzhledem k jeho poranění či náhlé poruše zdraví, - poskytnout první pomoc u bezvědomí, krvácení, šoku, - diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, - vědět vyhledat a použit automatický externí defibrilátor jestli je k dispozici, - diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, - ošetřit rány, zlomeniny, otevřená a zavřená poranění hrudníku a břicha, - poskytnout první pomoc při poranění hlavy a páteře, u akutních otrav a náhlých poruch zdraví (epilepsie, astma, cukrovka).
1. Student bude schopen aktivizovat složky IZS. 2. Student získá teoretické poznatky při poskytování první pomoci. 3. Student se naučí praktickým dovednostem při poskytování první pomoci.
|
Předpoklady
|
Zvládnutí biologie člověka v rozsahu gymnaziálního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Student prokáže znalosti v zápočtové testu a praktické dovednosti v nácviku KPR. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 30 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KZPP, dále viz výše (identické požadavky na zápočet a na zkoušku).
|
Doporučená literatura
|
-
Beránková M. Fleková A. Holzhauserová B. (2002). První pomoc. Praha Informatorium.
-
Bydžovský, J. (2011). První pomoc: příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. SZŠ Svitavy.
-
Bydžovský J. (2001). První pomoc. Praha Grada Publisching.
-
Kelnerová, J. (2007). První pomoc I. II.. Grada publishing.
|