Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Úvod, stanovení požadavků k udělení kolokvia. Význam PP, systém PP (laická, zdravotnická, technická), legislativa PP. Postup PP, vyšetřování základních fyziologických funkcí (dýchání, oběh, vědomí - hodnocení kvantifikační i kvalifikační). PP u zástavy či poruch dýchání (cizí těleso v dýchacích cestách, vyražený dech, zástava). PP u zástavy oběhu, nepřímá srdeční masáž (u dospělých, malých dětí, kojenců), kardiopulmonální resuscitace. PP u krvácení (tepenné - tlakové body, tlakový obvaz, použití škrtidla; žilní, kapilární, smíšené; vnitřní; krvácení z tělních otvorů). PP u úrazů hlavy a páteře i míchy (komoce, kontuze). Obvazová technika, využití dostupných druhů obvazových materiálů (náplasťové, obinadlové, šátkové, aj.). PP u úrazů kostí a kloubů (vyvrtnutí, vykloubení, zlomeniny - uzavřené, otevřené, tříštivé). PP u poškození těla tepelnými vlivy (úpal, úžeh, popáleniny, omrzliny, prochladnutí aj.). PP u úrazů el. proudem. PP u tonutí. Náhlé stavy - epileptický záchvat a jiné křečovité stavy, astmatický záchvat, hypo a hyperglykemické stavy. Náhlé stavy - IM, CMP, náhlé příhody břišní.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit situaci v případě úrazu a náhlé poruchy zdraví u dětí, - přivolat záchrannou službu, - uložit postiženého do správné polohy vzhledem k jeho poranění či náhlé poruše zdraví, - poskytnout první pomoc u bezvědomí, krvácení, šoku, - diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, - ošetřit rány, zlomeniny, otevřená a zavřená poranění hrudníku a břicha, - poskytnout první pomoc při poranění hlavy a páteře, u akutních otrav a náhlých poruch zdraví (epilepsie, astma, cukrovka).
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni se orientovat v základech první pomoci a adekvátně poskytnout laickou první pomoc včetně základů resuscitace.
|
Předpoklady
|
Zvládnutí učiva z navazujících zdravovědných předmětů.
KAZ/BPS2Q
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
aktivní účast na cvičeních, 90% docházka na cvičení Předmět je výhradně určen pro studenty oboru Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání v kombinacích.
|
Doporučená literatura
|
-
Beránková M. Fleková A. Holzhauserová B. (2002). První pomoc. Praha Informatorium.
-
Ertlová F. Mucha J. et al. (2003). Přednemocniční neodkladná péče. Brno.
-
Kelnarová, J. (2007). První pomoc I. II. Praha: Grada Publisching, 2007. ISBN 978-80-247-2182-8..
-
Zeman M. (1998). První pomoc. Praha Galén.
|