1. Definice oboru, základní pojmy - obory hygieny, státní zdravotní dozor, pojmy zdraví, nemoc, prevence, determinanty zdraví. Projekty škol podporujících zdraví. 2. Životní prostředí a jeho působení na zdraví člověka - ovzduší, voda, půda, bydlení a jejich vliv na zdraví. 3. Hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, školní stravování. 4. Osobní hygiena žáků - obecné zásady osobní hygieny, význam péče o kožní deriváty, požadavky na oblečení a obutí žáků. 5. Hygiena práce - pracovní prostředí, pracovní zátěž, manipulace s břemeny a práce na směny. Nemoci související s pracovními podmínkami učitele. 6. Hygiena učení - režim dne žáků , biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy. 7. Hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění a pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení. 8. Hygiena školního prostředí - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem. 9. Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy. 10. Mentální hygiena - psychogennní stres a prevence, psychohygiena spánku a volného času, psychohygienické typy duševní svěžesti. 11. Hygiena zdravotnických zařízení - hygienické zásady ambulantního a lůžkového provozu, nozokomiální nákazy - prevence. 12. Obecná epidemiologie - infekce, infekční proces, epidemický proces, protiepidemická opatření. 13. Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy, alimentární nákazy. 14. Speciální epidemiologie - nákazy přenášené členovci, pohlavní choroby. 15. Speciální epidemiologie - nákazy přenášené krví, zoonózy, nákazy kůže a sliznic
|
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - vysvětlit základní terminologii vědních oborů hygiena a epidemiologie, - charakterizovat determinanty ovlivňující obecně zdraví člověka, - určit rizikové faktory ovlivňující zdravotní stav žáků z hlediska jejich školní docházky, - rozlišit jednotlivé typy infekčních nákaz dle jejich přenosu, - aplikovat zásady prevence infekčních onemocnění .
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - vysvětlit základní terminologii vědních oborů hygiena a epidemiologie, - charakterizovat determinanty ovlivňující obecně zdraví člověka, - určit rizikové faktory ovlivňující zdravotní stav žáků z hlediska jejich školní docházky, - rozlišit jednotlivé typy infekčních nákaz dle jejich přenosu, - aplikovat zásady prevence infekčních onemocnění.
|
-
KOTULÁN, J. kol. (2005). Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno: MU Brno, 2005. 258 s.. Brno.
-
Marádová, E. (2007). Ochrana dětí v každodenní práci školy. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
-
PODSTATOVÁ, H. (2001). Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena .Olomouc: Epava, 2001. 283 s.. Epava.
-
ZLOCH, Z. a kol. (2001). Kapitoly z hygieny. Praha: Karolinum, 2001. 163 s. ISBN 80-246-0269-5.. Praha: Karolinum.
|