Předmět: Biologie dítěte a zdravověda 1

« Zpět
Název předmětu Biologie dítěte a zdravověda 1
Kód předmětu KAZ/BDZP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Zdraví, definice zdraví, základní pojmy a pojetí zdraví, modely zdraví, determinanty zdraví. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. 2.Hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění,pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení. 3.Hygiena školního prostředí - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem. 4.Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky,zájezdy. 5.Hygiena učení - režim dne školních dětí, biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy. 6.Hygiena práce - profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele. Nemoci související s pracovními podmínkami učitele. 7.Hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, školní stravování. 8.Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ve školách a školských zařízeních 9.Obecná epidemiologie - epidemický a infekční proces, prevence infekčních onemocnění. 10.Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy, alimentární nákazy, nákazy přenášené členovci, střevní paraziti. 11.První pomoc, definice základních pojmů, IZS, význam první pomoci, dodržování bezpečnosti, vyšetření postiženého. Orientace v závažnosti nehody. 12. Krvácení, druhy krvácení, příznaky, postup při poskytování PP. 13. Neodkladná resuscitace - zajištění průchodnosti DC, KPR u dospělého, dítěte, kojence, novorozence, etické aspekty KPR. 14. Bezvědomí- kvantitativní, kvalitativní poruchy vědomí, mdloba, kolaps, postup při poskytování PP. 15. Šok, druhy šoků, příčiny, příznaky, protišoková opatření, postup při poskytování PP. 16. Rány, druhy ran a poranění, postup při poskytování PP. 17. Poškození teplem, chladem a elektrickým proudem popálení, úžeh, úpal, podchlazení, úraz elektrickým proudem, postup při poskytování PP. 18. Poranění hlavy a CNS projevy, postup při poskytování PP. 19. Poranění páteře a míchy mechanismy vzniku poranění, příznaky, postup při poskytování PP. 20. Poranění hrudníku druhy poranění, příznaky, postup při poskytování PP. 21. Poranění břicha a pánve druhy poranění, příznaky, postup při poskytování PP. 22. Poranění kostí a kloubů zlomeniny, poranění kloubů, příznaky, postup při poskytování PP. 23. Poleptání, poranění zvířaty (pokousání, bodnutí hmyzem, uštknutí jedovatým hadem.) 24. Otravy - otravy potravinami včetně hub, otrava léky, otrava alkoholem, otrava oxidem uhelnatým. PP při akutních otravách. 25. Náhlé stavy při základních onemocněních - náhlá dušnost, křeče, tetanie, hypo a hyperglykemické stavy, nevolnost, náhlé průjmy, akutní apendicitida.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - charakterizovat determinanty ovlivňující obecně zdraví člověka, - určit rizikové faktory ovlivňující zdravotní stav žáků z hlediska jejich školní docházky, - rozlišit jednotlivé typy infekčních nákaz dle jejich přenosu, - aplikovat zásady prevence infekčních onemocnění . - organizovat postup poskytování první pomoci, - rozpoznat příznaky a provést základní diagnostiku náhlých poruch zdraví a úrazů ohrožujících zdraví člověka - poskytnout adekvátní první pomoc při stavech ohrožujících zdraví a život jedince
Studenti budou po absolvování předmětu znát základy školní hygieny a prevence infekčních chorob. Budou schopni poskytniut adekvátní první pomoc
Předpoklady
Předpokladem je absolvování: - předmětu biologie v rámci gymnaziálního učiva - studijní disciplíny Biologie dítěte a adolescenta

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Základní požadavky: - aktivní účast v semináři - 80 % docházka v semináři - vypracování protokolů ze cvičení
Doporučená literatura
  • Beránková M. Fleková A. Holzhauserová B. (2002). První pomoc. Praha Informatorium.
  • Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I a Vildová, Z. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha.
  • Kelnarová, J. (2007). První pomoc I. II. Praha: Grada Publisching, 2007. ISBN 978-80-247-2182-8..
  • Kopecký, M., Kikalová, K., Bezděková, M., Hřivnová, M., Majerová, J. (2010). Somatologie. Olomouc.
  • KOTULÁN, J. kol. (2005). Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno: MU Brno, 2005. 258 s.. Brno.
  • PODSTATOVÁ, H. (2001). Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena .Olomouc: Epava, 2001. 283 s.. Epava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní