1. Examination of muscle imbalances. 2. Assessment of posture, walking, foot arch, leg typology. 3. Poor posture, flat back - suitable compensatory exercise, contraindication activities. 4. Kyphotic posture, increased lumbar lordosis, kypholordotic posture - suitable compensatory exercise, contraindication activities. 5. Scoliosis - suitable compensatory exercise, contraindication activities. 6. Impairment of lower extremities - suitable compensatory exercise, contraindication activities. 7. Impairment of the cardiovascular system - recommended forms of exercise and load, exercising principles, contraindication exercise. 8. Impairment of the respiratory system - recommended forms of exercise and load, exercising principles, contraindication exercise, practising correct breathing, personal and environmental hygiene, allergens. 9. Neuropsychic impairment - recommended forms of exercise and load, exercising principles, contraindication exercise, special aids. Daily routine of an impaired individual, safety in school events. 10. Obesity - recommended forms of exercise and load, physical activity regime, suitable and unsuitable physical activities. Diabetes mellitus - recommended forms of load, exercising principles, contraindication exercise, daily routine, impaired pupil in a school environment. 11. Balancing exercise, coordination exercise, eye exercise. 12. Back pain - relief positions, compensatory exercise. Working environment - suitable arrangement, lifting methods. Traditional sitting position, relieved sitting position, alternative sitting position, chair selection. Selection of medical mattress, mobile luggage, protective means (lumbar orthoses) and aids (sitting wedges, lumbar supports). Correct physical activity habits. 13. Relaxing exercise.
|
-
Botlíková, V., & Kortánek, J. (2009). Pozdrav monitoru: cvičení pro všechny, které u počítače bolí tělo. Praha: Vašut.
-
Botlíková, V., Čermák, J., Chválová, O., & Dvořáková, H. (2000). Záda už mě nebolí. Praha: Jan Vašut.
-
Bursová, M., Charvát, L., & Benešová, D. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací.
-
Delavier, F. (2007). Posilování: anatomický průvodce. České Budějovice: Kopp.
-
Dobeš, M., & Dobešová, P. (2006). Základy zdravotního cvičení. [Havířov]: Domiga.
-
Dobešová, P. (2005). Cvičíme s měkkým míčem: cviků pro zlepšení pohybové koordinace a správné držení těla. Havířov: Domiga.
-
Dostálová, I., & Gaul Aláčová, P. (2006). Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex.
-
Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
-
Dostálová, I., Zatloukal, P., Loutocký, T., & Michalíková, Z. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Dostálová, I. (2011). Zdravotní tělesná výchova (e-learningový text). Olomouc.
-
Haladová, E., & Nechvátalová, L. (2003). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
-
Hálková, J. (2006). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební texty. I. část, Obecná. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
-
Hošková, B., & Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum.
-
Janda, V., Herbenová, A., Jandová, J., & Pavlů, D. (2004). Svalové funkční testy. Praha: Grada.
-
Kazimír, J., & Klenková, M. (2007). Lady Pilates : cesta za zdravím, krásou a štíhlou linií. Praha: Ikar.
-
Kolář, P. et al. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
-
Nelson, A. G., Kokkonen, J., McAlexander, J. M., Stackeová, D., Dobrý, L., & Krištofič, J. (2009). Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing.
-
Novotná, H., & Kohlíková, E. (2000). Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia.
-
Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
-
Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie I. Olomouc: Hanex.
-
Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
-
Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Cvičení podle Klappa. Praha: Onyx.
-
Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Sebeuvědomování pohybem. Praha: Onyx.
-
Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. [Břeclav]: Presstempus.
-
Syslová, V. (2011). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. II. část, Zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
-
Willardson, Jeffrey M. (2009). 3D anatomy. London : Primal Pictures.
|