Předmět: Zdravotní tělesná výchova

« Zpět
Název předmětu Zdravotní tělesná výchova
Kód předmětu KAT/KZTV
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostálová Iva, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vyšetření svalových dysbalancí. 2. Hodnocení držení těla, hodnocení chůze, nožní klenby, typologie nohy. 3. Chabé držení těla, plochá záda - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti. 4. Kyfotické držení těla, zvětšená bederní lordóza, kyfolordotické držení těla - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti. 5. Skoliózy - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti. 6. Oslabení dolních končetin - vhodné kompenzační cviky, kontraindikační činnosti. 7. Oslabení kardiovaskulárního systému - doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení, kontraindikace cvičení. 8. Oslabení respiračního systému - doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení, kontraindikace cvičení, nácvik správného dýchání, osobní hygiena a hygiena prostředí, alergeny. 9. Neuropsychická oslabení - doporučené formy cvičení a zátěže, zásady při cvičení, kontraindikace cvičení, zvláštní pomůcky. Režim dne oslabeného jedince, bezpečnost na školních akcích. 10. Obezita - doporučené formy cvičení a zátěže, pohybový režim, vhodné a nevhodné pohybové činnosti. Diabetes mellitus - doporučené formy zátěže, zásady při cvičení, kontraindikace cvičení, životospráva, oslabený žák v prostředí školy. 11. Rovnovážná cvičení, koordinační cvičení, oční cviky. 12. Bolesti zad - úlevové polohy, kompenzační cvičení. Pracovní prostor - vhodné uspořádání, technika zvedání předmětů. Klasický sed, odlehčený sed, alternativní sed, výběr židle. Výběr zdravotní matrace, mobilní zavazadla, ochrana (bederní ortézy) a pomůcky (sedací klíny, bederní podpěry). Správné pohybové návyky. 13. Relaxační cvičení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s problematikou zdravotní tělesné výchovy, která je určena zdravotně oslabeným jedincům. Prohlubuje teoretické i praktické dovednosti studentů v oblasti poruch a vad podpůrně pohybového aparátu, včetně vyšetřování svalových funkcí, držení těla a chůze. Pozornost je věnována problematice bolestí zad, úpravě pohybového režimu, základním ergonomickým zásadám a kompenzaci nepřiměřené statické zátěže - sedu. Studenti jsou seznámeni s problematikou oslabení respiračního a kardiovaskulárního systému a neuropsychickými oslabeními.Získané teoretické a praktické znalosti využijí v jednotlivých oblastech svého profesního zaměření.
Student je po absolvování předmětu na základě získaných teoretických znalosti z oblasti zdravotní tělesné výchovy schopen: 1. provést samostatně vyšetření svalového aparátu; 2. diagnostikovat svalové zkrácení, oslabení a hypermobilitu; 3. vyhodnotit základní pohybové stereotypy; 4. posoudit držení těla jedince ve vztahu k jednotlivým poruchám podpůrně pohybového aparátu; 5. aplikovat vhodné vyrovnávací cvičení, které je součástí správně stanoveného pohybového režimu; 6. kompenzovat nepřiměřenou statickou zátěž; 7. aplikovat ergonomické zásady při základních pohybových i pracovních činnostech; 8. stanovit vyrovnávací prostředky u jednotlivých druhů oslabení.
Předpoklady
Základní znalosti z anatomie, fyziologie člověka a základní gymnastiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta

80% docházka, didaktický výstup, zkouška.
Doporučená literatura
  • Botlíková, V., & Kortánek, J. (2009). Pozdrav monitoru: cvičení pro všechny, které u počítače bolí tělo. Praha: Vašut.
  • Botlíková, V., Čermák, J., Chválová, O., & Dvořáková, H. (2000). Záda už mě nebolí. Praha: Jan Vašut.
  • Bursová, M., Charvát, L., & Benešová, D. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací.
  • Delavier, F. (2007). Posilování: anatomický průvodce. České Budějovice: Kopp.
  • Dobeš, M., & Dobešová, P. (2006). Základy zdravotního cvičení. [Havířov]: Domiga.
  • Dobešová, P. (2005). Cvičíme s měkkým míčem: cviků pro zlepšení pohybové koordinace a správné držení těla. Havířov: Domiga.
  • Dostálová, I., & Gaul Aláčová, P. (2006). Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I., Zatloukal, P., Loutocký, T., & Michalíková, Z. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Dostálová, I. (2011). Zdravotní tělesná výchova (e-learningový text). Olomouc.
  • Haladová, E., & Nechvátalová, L. (2003). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
  • Hálková, J. (2006). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební texty. I. část, Obecná. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  • Hošková, B., & Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum.
  • Janda, V., Herbenová, A., Jandová, J., & Pavlů, D. (2004). Svalové funkční testy. Praha: Grada.
  • Kazimír, J., & Klenková, M. (2007). Lady Pilates : cesta za zdravím, krásou a štíhlou linií. Praha: Ikar.
  • Kolář, P. et al. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
  • Nelson, A. G., Kokkonen, J., McAlexander, J. M., Stackeová, D., Dobrý, L., & Krištofič, J. (2009). Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing.
  • Novotná, H., & Kohlíková, E. (2000). Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia.
  • Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
  • Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie I. Olomouc: Hanex.
  • Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Cvičení podle Klappa. Praha: Onyx.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Sebeuvědomování pohybem. Praha: Onyx.
  • Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. [Břeclav]: Presstempus.
  • Syslová, V. (2011). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. II. část, Zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  • Willardson, Jeffrey M. (2009). 3D anatomy. London : Primal Pictures.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a ochrana obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2024) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní