Předmět: Psychomotorické aktivity 1 - děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Psychomotorické aktivity 1 - děti a mládež
Kód předmětu KAT/KPSA1
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vyhlídal Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tématické bloky: 1. Význam psychomotoriky z hlediska fyziologického, emocionálního, kognitivního. 2. Oblast vnímání vlastního těla - poznat funkce částí vlastního těla, ovládat tělo, prožívat city a pocity, vyjádřit je pohybem. Sebepoznání. Sebezdokonalování. 3. Oblast materiální - seznámení s předměty, tradičními i netradičními pomůckami, jejich získání, ovládnutí i využití. 4. Poznání společenského prostředí, osob. Navázání kontaktu doteky, spoluprací, komunikací. Spolupráce, pomoc druhým. Dílčí okruhy: 1. Poznávání velikosti těla. 2. Poznávání napětí a uvolnění. 3. Vnímání stability a lability těla. 5. Vnímání těla a prostoru. 6. Vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování. 7. Oblast materiální. 8. Oblast společenská. 9. Motodiagnostika.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání praktických znalostí v oblasti využití herních nástrojů pro práci s dětmi a mládeží v oblasti psychomotorických aktivit a her. Student získá zásobník aktivit vhodných pro formování a nápravu případných deficitů v oblatech sociomotoriky, senzomotoriky, jemné a hrubé motoriky.
Student získá praktické znalosti v oblasti využití herních nástrojů pro práci s dětmi a mládeží v oblasti psychomotorických aktivit a her.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce Vytvoření zásobníku psychomotorických aktivit/her Skupinová práce ve výuce
Doporučená literatura
  • Adamírová,J. (1995). Hravá a zábavná výchova pohybem.. Praha: Avicenum.
  • Blahoutková,M., Koubová,J. (1997). Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno , Masarykova univerzita.
  • Blahutková, M. (2006). Psychomotorika pre každého. Prešov.
  • Blahutková, M. (2003). Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita.
  • Diana Dušková, Vladislav Mužík, Hana Šeráková. Netradiční pomůcky pro tělesnou výchovu na 1. stupni ZŠ : (náměty na zhotovení a uplatnění pomůcek pro pohybové hry a zábavy).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr