Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní terminologie 2. Pohybová gramotnost obecně. 3. Koncept pohybové gramotnosti. 4. Atributy pohybové gramotnosti. 5. Pohybová gramotnost u OSP 6. Diagnostika pohybové gramotnosti 7. Diagnostické nástroje pohybové gramotnosti. 8. Podpora pohybové gramotnosti dětí, žáků a osob se specifickými potřebami. 9. Fenomén uvolňování žáků s OSP z TV 10. Organizace a instituce zabývající se PG.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 1 hodina za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získání základních znalostí v oblasti APA a speciální pedagogiky z pohledu pohybové gramotnosti. Student se orientuje v základní terminologii pohybové gramotnosti obecně, stejně jako pohybové gramotnosti osob se specifickými potřebami. Je schopen kriticky komparovat odbornou speciálně pedagogickou literaturu opět ve vztahu k PG. Získává kompetence pro přenos základních informací o osobách se specifickými potřebami do oblasti diagnostické.
Studenti získají způsobilost pro kvalifikované vedení pohybových her ve výuce tělesné výchovy na základní a střední škole.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
1. Aktivní účast při výuce (80% docházka). 2. Metodický výstup. 3. Odborná esej. 4. Zápočet 5. Zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Sport report.
-
Teorie a praxe tělesné výchovy.
-
Berne, E., & Nová, G. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
-
Černý, J. (1968). Fotbal je hra : (pokus o fenomenologii hry). Praha: Československý spisovatel.
-
Hurdová, E., & Plicková, E. (2009). Hrajeme si s padákem: hry s padákem, stuhami a šátky. Praha: Portál.
-
Kirchner, G. (2000). Children's Games from Around the World. Benjamin Cummings.
-
Mazal, F., & Horáková, R. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.
-
Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex.
-
Mazal, F. (1990). Sportovní příprava. VI. (Pohybové hry dětí I.). Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci.
-
Sigmund, E. (2007). Pohybová aktivita dětí a jejich integrace prostřednictvím 60 pohybových her. Olomouc: Hanex.
-
Zapletal, M. (1988). Špalíček her. Praha: Albatros.
|