Předmět: Intervence v psychomotorice 2

« Zpět
Název předmětu Intervence v psychomotorice 2
Kód předmětu KAT/KINT2
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudláček Martin, prof. Mgr. Ph.D.
  • Janečka Zbyněk, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět navazuje na teoretické základy konceptu intervencí v psychomotorice 1. Pokračuje v konceptu SPS systému (Spirální stabilizace páteře) rozšířením o diagnostiku a vyšetřování svalů napjatých, oslabených, vyšetření extenze v pletenci ramenním a pánevním. Úvod do manuálních technik ve vazbě na vybrané sportovní disciplíny. Využití konceptu SPS ve výkonnostním a vrcholovém sportu. Pokračování v konceptu jógových cvičení a jejich rozšíření o dechová cvičení (pránajámu). Využití jógy v regeneraci a kompenzaci jednostranného zatížení u vrcholových sportovců. Rozšíření metod a technik v relaxaci, která vychází z jógových tradic. Seznámení s konceptem Jakobsonovy relaxace. Úvod do autogenního tréninku. Seznámení s konceptem Sylvovy metody ovládání mysli. Úvod do konceptu Dynamické neuromuskulární stabilizace (DNS) založený na vývojové kineziologii pozic a pohybů dětí během prvních dvou let života. Testování pohybového sytému metodou DNS. (Brániční test, test zvedání hlavy, test vzpažení, test extenze a test v poloze na břiše. Cvičení ve vývojových polohách. Aplikace konceptu DNS do výkonnostního a vrcholového sportu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující práce ve skupinách
  • Semestrální práce - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět navazuje na teoretické základy konceptu intervencí v psychomotorice 1. Pokračuje v konceptu SPS systému (Spirální stabilizace páteře) rozšířením o diagnostiku a vyšetřování svalů napjatých, oslabených, vyšetření extenze v pletenci ramenním a pánevním. Úvod do manuálních technik ve vazbě na vybrané sportovní disciplíny. Využití konceptu SPS ve výkonnostním a vrcholovém sportu. Pokračování v konceptu jógových cvičení a jejich rozšíření o dechová cvičení (pránajámu). Využití jógy v regeneraci a kompenzaci jednostranného zatížení u vrcholových sportovců. Rozšíření metod a technik v relaxaci, která vychází z jógových tradic. Seznámení s konceptem Jakobsonovy relaxace. Úvod do autogenního tréninku. Úvod do konceptu Dynamické neuromuskulární stabilizace (DNS) založený na vývojové kineziologii pozic a pohybů dětí během prvních dvou let života. Testování pohybového sytému metodou DNS. (Brániční test, test zvedání hlavy, test vzpažení, test extenze a test v poloze na břiše. Cvičení ve vývojových polohách. Aplikace konceptu DNS do výkonnostního a vrcholového sportu.
Studenti umí pracovat se Spirální stabilizací páteře a manuálními technikami v prostředí vrcholového výkonnostního sportu. Umí identifikovat typické oslabené a přetížené svaly ve vybraných sportovních odvětvích. Umí využít dechové a relaxační metody v regeneraci po zátěži. Student umí pracovat s konceptem Dynamické neuromuskulární stabilizace v prostředí výkonnostního a vrcholového sportu.
Předpoklady
Na dobré znalosti tříměsíčních pohybových vzorů vývoje dítěte aplikovat znalosti do systému Dynamické neuromuskulární stabilizace - cvičení ve vývojových pozicích. Základní model stabilizace trupu na břiše a na zádech pro věk 3-7 měsíců. Základní model stabilizace trupu na břiše a na zádech pro věk 7-13 měsíců. Porozumění rozdílům mezi Ipsilatetrálním a kontralateerálním vzorem a otevřený a uzavřený kinematickým řetězecem. Studenti umí pracovat s jednotlivými relaxačním a dechovými technikami

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce, Písemný test

Studium literatury, aktivní účast na přednáškách, cvičeních a seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího. Složit závěrečnou zkoušku
Doporučená literatura
  • Dylevský, I. (2009). Speciální kineziologie. Praha: Grada.
  • Gitananda, I. (1999). Jóga krok za krokem. Olomouc: Moravské tiskárny Olomouc.
  • Hašta, J. (2013). Autogénny tréning. Trenčín.
  • Kolář, P., Červenková, R. (2018). Labirint pohybu. Praha: Vyšehrad.
  • Kolář, P. Posilování stresem - cesta k odolnosti. Praha. 2021.
  • Kolář. P. (2023). Řeka pod hladinou. Praha.
  • Kolář, P. (2005). Vývojová kineziologie. Praha: Grada Publishing.
  • Lysbeth, V., A. (1999). Pránájáma. Praha.
  • Peters.S. (2013). Paradox šimpanze. Brno.
  • Smíšek, R., Smíšková, Z., Smíšková, K., Bomerová, A. (2018). Svalové řetězce 4 Skoloioza. Praha.
  • Spitzer.M. (2014). Digitální demence. Brno.
  • Vojáček, K. (1988). Autogenní trénink. Most.
  • Vojta, V. (2006). Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr