Vyučující
|
-
Kudláček Martin, prof. Mgr. Ph.D.
-
Janečka Zbyněk, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretické základy konceptu intervencí v psychomotorice. Průřez vývojem psychomotoriky v jednotlivých životních etapách od narození až do seniorského věku. Diagnostika psychomotorického vývoje postavená na tříměsíčních vývojových fázích rozvoje psychomotoriky u dítěte do jednoho roku v aplikaci do pohybových vzorů u tří-šesti a jedenáctiletých dětí. Cílem je pak diagnostikovat, zda jsou svalové řetězce správně zapojovány do základních pohybových vzorů chůze, běhu, hodu a dalších lokomočně dovednostních aktivit. Součástí výuky je úvod do konceptu SPS systému (Spirální stabilizace páteře) ve vazbě na svalové řetězce tvořené v průběhu vzpřimovacího procesu dítěte do jednoho roku. Základní metody SPS, základní cviky. Funkční trénink postavený na anatomických základech s diagnostikou příčin vedoucí k přetížení páteře a jednotlivých svalových skupin v návaznosti na kompenzaci, prevenci a předcházení úrazů ve sportovním prostředí v důsledku nevhodně prováděného kondičního tréninku. Práce s tělesným schématem, využití základů jógových cvičení. Relaxační techniky. Smysly člověka v možnostech působení na psychomotorický vývoj dítěte (člověka). Smysly jako brány ke komunikace s osobami s různým druhem zdravotního postižení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující práce ve skupinách
- Účast na výuce
- 11 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 54 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Poskytnout teoretické základy konceptu intervencí v psychomotorice založených na znalosti psychomotorického vývoje v jednotlivých věkových obdobích od narození až po seniorský věk. Zvládnout, vysvětlit a realizovat základní principy tělesných jógových cvičení (hatha jógy) včetně dechových (pránajámy) a relaxačních cvičení v návaznosti na intervence v psychomotorice. Získat vhled do systému konceptu spirální stabilizace páteře včetně základu manuálních technik. Aplikovat tento koncept do kondičního tréninku.
Student dokáže popsat základní posturální rekce v návaznosti na cílený řízený pohyb při funkčním tréninku postaveném na anatomických základech. Rozumí funkčním svalovým řetězcům ve sportovně orientovaném pohybu s využitím poznatků z konceptu spirální stabilizace páteře. Dokáže využít jógových, dechových a relaxačních cvičení v regeneraci po sportovní zátěži.
|
Předpoklady
|
Pochopit základy psychomotorického vývoje v návaznosti na funkční trénink postavený na anatomických základech. Využití a aplikace ve vybraných sportovních odvětvích.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na přednáškách, cvičeních a seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Car, K., Feitová, M. K. (2024). Funkční trénink na anatomických základech. Praha.
-
Dostálová, I. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc.
-
Dylevský, I. (2009). Speciální kinzeziologie. Praha: Grada.
-
Gítananda, Giri. (1999). Jóga krok za krokem. Olomouc.
-
Kolář, P. Posilování stresem - cesta k odolnosti. Praha. 2021.
-
Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén. 2011.
-
Schmidt, R. A., Lee, T. D. (2019). Motorické učení a výkon. Český Těšín.
-
Smíšek, R. (2017). Svalové řetězce 2 - Zdravá záda. Smíšek: Praha.
-
Smíšek, R. (2016). Svalové řetězce. Smíšek: Praha.
-
Soesman, A. Dvanáct smyslů - Brány duše. Praha: Fabula. 2018.
-
Strnadová, M. (2022). Z lásky k pohybu. Březová.
-
Vojta, V. (2006). Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku.. Praha: Grada.
-
Volemanová, M. (2022). Přetrvávající primární reflexy. Statenice.
-
Votava, J. Jóga očima lékařů. Praha. 1988.
|