Předmět: Intervenční programy žáků se senzorickým postižením

« Zpět
Název předmětu Intervenční programy žáků se senzorickým postižením
Kód předmětu KAT/IPSP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Panská Svatava, Mgr.
  • Janečka Zbyněk, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Okruhy přenášek a seminářů: 1) Didaktika ATV pro ZrP 2) Tělesná výchova se zaměřením na osoby se zrakovým postižením 3) Sport osob se zrakovým postižením 4) Tělocvičná rekreace u osob se zrakovým postižením 5) Specializované pomůcky pro TV a sport u ZrP 6) Specifika motorického učení u ZrP 7) Zásady bezpečnosti při práci se ZrP 8) Integrace dětí a mládeže se zrakovým postižením do běžné výuky Tv 9) Legislativa a bezpečnost při práci u osob se zrakovým postižením

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je zvládnout základy didaktiky a metodiky práce s osobami se zrakovým a sluchovým postižením. Dílčími cíle: Znalost základů psychomotorického vývoje osob se zrakovým postižením Specifika komunikace s osobami se sluchovým postižením
Student po absolvování předmětu: - rozumí specifikům psychomotorickému vývoji v různých věkových obdobích včetně seniorů - chápe a umí vysvětlit principy motorického učení u skupiny osob se zrakovým postižením - je schopen vést vyučovací nebo tréninkovou jednotku se skupinou osob se zrakovým postižením
Předpoklady
Základní přehled o zrakových vadách, jejich etiologii, indikace a kontraindikace zrakových vad. Základní přehled o sluchových vadách.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

- zpracovat seminární práce dle pokynů učitele - zápočtový písemný test - aktivně vystupovat na seminářích, nejméně jedenkrát předvést krátké ucelené vystoupení k aktuálnímu problému
Doporučená literatura
  • Listina základních práv a svobod.
  • Ústava ČR.
  • Zákon o policii č. 273/2008 Sb..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2024) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní