Předmět: Counseling in Special Education

« Zpět
Název předmětu Counseling in Special Education
Kód předmětu KAT/@SECO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Wittmannová Julie, Mgr. Ph.D.
  • Štěrbová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Counseling in special education - definition, functions, and objectives. Theoretical background. 2. Counseling process, its principles and stages. Interventions. Counseling (a) general rules, (b) in area of special needs, (c) age differences. 3. Counseling system in the Czech Republic. 4. Comparative studies in counseling systems. 5. Diagnostic approach, assessment of abilities and skills, assessment of social environment etc. 6. Assessment of special needs in adapted physical activities. 7. Evaluative strategies - in counseling, PE, school class, leisure time activities 8. PAPTECA model and counseling as its main umbrella term. 9. Different organizations and associations in counseling (early care, preschool children, career counseling, etc. 10. Assessment of maturity, postponement of schooling; gifted children. 11. Self evaluative techniques, effectiveness evaluation. 12. Assessment and individual educational plan. 13. Counseling and assessment process in addictology (addiction, craving, etc.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Aim of the course is to a) provide information about counseling system(s) and its functioning, cooperation of professionals; (b) create basic skills and knowledge for entrance (input) assessment for all students in PE; (c) create basic skills and knowledge to use assessment results in development of individual educational plan; (d) prepare students to evaluate learning progress of student with special educational needs (SEN); (e) evaluate the suitability of the curriculum adaptations and the effectiveness of applied teaching strategies to students with SEN; (e) prepare students for collaboration with various relevant professionals.
Po absolvování předmětu bude student schopen: 1. uplatnit poznatky z oblasti poradenství a diagnostiky ve školní i jiné praxi (pedagoga či sociálního pracovníka); 2. využívat informace o všech formách poradenské intervence v širokém spektru působení (typy postižení, věk); 3. porozumět nutnosti supervizního systém v pomáhajících profesích, využívat preventivní strategie syndromu vyhoření. 4. využívat informace o základních diagnostických metodách a jejich použití; 5. porozumět výchovným a výukovým problémům žáků a být schopen je orientačně rozpoznat; 6. využívat přehled o poradenských institucích, náplni jejich práce a to především v diagnostické oblasti.
Předpoklady
Interest in the content of the course.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Didaktický test, Seminární práce

1. Active participation in 80% of lectures and seminars 2. Project work with PPT presentation of selected topics 3. Comparative study on counseling system in selected country 4. Final exam
Doporučená literatura
  • Brown, D. T., & Prout, H. T. (1983). Counseling and Psychotherapy with children and adolescents: theory and practice for school and clinic settings. Brandon: Clinical Psychology Publishing Co.
  • Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (1998). Counseling today's families. New York: Brooks/Cole.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (10) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní