Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Introduction to inclusion - specific needs, barriers, attitudes toward persons with disabilities. 2. Inclusion and history, legislation, actual and trends, 3. International classification of disability - ICF 2001, health, active life style. 4. Practise lessons. 5. Adapted equipment and facilitation of participation. 6. Inclusion in recreation and outdoor activities. 7. Inclusion in recreation - healthy lifestyle/quality of life. 8. Inclusion in sport - introduction to disability sports. 9. Inclusion in sport - long term athlete development (discusion). 10 Inclusion in education - PAPTECA model and examples of good practise. 11. Inclusion in physical education - assessment and planning, IEP, policy, comunity networking. 12. Inclusion in physical education - principles of adaptations, intervention, counseling. 13. Inclusion in physical education - peer tutoring, Paralympic school day.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 3 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 48 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Aim of the course is to provide insight and understanding of inclusion in physical education, sport and recreation. Students will learn about special needs of persons with disabilities in relation to three main areas of physical activities.
Předmět rozvíjí profesní kompetence pro vedení inkluzivního procesu ve školní TV, volnočasových aktivitách a sportu. Představuje základní východiska pro pedagogické působení a úvahy spojené s vytvářením individuálních vzdělávacích plánů (vzdělávací oblast) a individuálních cílů (sociální oblast).
|
Předpoklady
|
Základním předpokladem je pozitivní přístup k inkluzívnímu přístupu ke společnosti bez mimořádných předsudků a negativní přístup k lidem se zdravotním postižením. Dále základní znalosti z psychologie, sociologie, historie a pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
1. Active participation in 80% of lectures and seminars. 2. PPT presentation of selected topics. 3. 1 page review of selected articles. 4. Realising of educational programme. 5. Practise - intership in APA. 6. Final exam.
|
Doporučená literatura
|
-
Block, M. E. (2007). A teacher's guide to including students with disabilities in general physical education. Baltimore: Paul H. Brookes Pub.
-
Kudláček, M. et al. (2010). European Standards in Adapted Physical Activities. Olomouc: Palacky University.
-
Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. Boston: McGraw-Hill.
-
Winnick, J. P. (Ed.). (2011). Adapted physical education and sport. Champaign: Human Kinetics.
|