Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Systémový přístup k pojetí sportovního výkonu a jeho aplikace. 2. Systémové pojetí sportovního tréninku jako základ vědeckého řízení tréninkového procesu. 3. Současné přístupy k rozvoji trénovanosti a sportovní výkonnosti a jejich aplikace v tréninku. 4. Teoretické základy tréninkového zatížení - tréninková cvičení, hodnocení velikosti a efektivity zatížení. 5. Význam diferenciace a individualizace zatížení a zatěžování pro rozvoj trénovanosti, prevenci přetrénování a vzniku zranění. 6. Stavba tréninkového procesu v tréninkovém procesu vrcholových sportovců a u mládeže. vzhledem k současným požadavkům soutěží, resp.vývojovým specifikům. 7. Teoretická východiska tréninku dětí a mládeže. 8. Teoretická východiska specifika tréninku žen. 9. Teoretická východiska výběr talentů a jejich aplikace ve vybraných sportovních odvětvích. 10. Vybrané aktuální problémy teorie sportu. Aplikace 1. Aplikace současných přístupů v tréninku techniky a taktiky ve vybraných sportech. 2. Aplikace metod, forem (především herní formy) a prostředků v tréninku vytrvalosti u mládeže. 3. Aplikace metod, forem (především herní formy) a prostředků v tréninku síly u mládeže. 4. Aplikace metod, forem (především herní formy) a prostředků v tréninku rychlosti u mládeže. 5. Využití netradičních (méně známých) her a sportů při rozvoji trénovanosti a výkonnosti mládeže. 8. Aplikace současných poznatků o tréninku flexibility ve zvoleném sportu a věkové kategorii. 9. Aplikace intermitentního zatížení vzhledem k požadavkům sportovních výkonů. 10. Kompenzace specifického tréninkového a soutěžního zatížení. 11. Současné možnosti terénní diagnostiky a využití jejích výsledků v tréninkové praxi. 12. Nevhodné a "problémové" metody, prostředky a formy ve sportovním tréninku mládeže vzhledem k aktuální úrovni trénovanosti, věkovým, vývojovým a dalším specifikům.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 3 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 9 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem vyučovacího předmětu je prohloubit a aplikovat poznatky z vybraných oblastí pedagogiky sportovního tréninku (horizontální návaznost), event. z dalších předmětů specializovaného základu. Předmět rozvíjí chápání interdisciplinárního charakteru teorie sportu a seznamují se s výsledky vědeckého bádání ve sportu. Praktickým uplatněním poznatků získaných v předmětech zařazených do studijního plánu studijního programu přispívá ke zkvalitnění didaktických schopností a dovedností tělovýchovného pedagoga. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091
Po absolvování předmětu se student orientuje v zásadních teoretických problémových oblastech teorie sportuje. Je schopen identifikovat, analyzovat, syntetizovat, komparovat aktuální poznatky sportovní teorie a aplikovat je v tréninkovém procesu s prioritním zaměřením na mládež.
|
Předpoklady
|
Poznatky z Pedagogiky sportu a z dalších absolvovaných předmětů studijního plánu vztahujících se k tréninkovému procesu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Uznání prezentace v semináři a seminární práce. Uznání metodického výstupu. Splnění požadavků zápočtového testu, který prověřuje základní poznatky z prezentovaných témat. Účast na seminářích minimálně 80 %.
|
Doporučená literatura
|
-
Dle specifik řešených témat.
-
Delavier, F. (2010). Delavier's stretching anatomy. Paris: Human Kinetics.
-
Dovalil, J. et al. (2012). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
-
Lehnert, M., Novosad, J., Neuls, F., Langer, F., & Botek, M. Trénink kondice ve sportu.
-
Sewell, D. (2012). Sport and exercise science. London: Hodder Education.
|