Předmět: Teorie a didaktika sportovních her

« Zpět
Název předmětu Teorie a didaktika sportovních her
Kód předmětu KAS/TDSH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrubý Michal, Mgr.
  • Bělka Jan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hůlka Karel, doc. Mgr. Ph.D.
  • Reich Petr, Mgr. Ph.D.
  • Hápová Katarína, Mgr.
  • Háp Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Charakteristika sportovních her vyplývající z analýzy příznivých i nepříznivých vlastností, odlišujících sportovní hry od ostatních sportovních o´dvětví. Individuální a týmový herní výkon a jeho diagnostika. Praktický didaktický proces jako systémový prvek školní tělesné výchovy a sportovního tréninku, který budeme označovat společným názvem tréninkový proces. Technologie tréninkového procesu. Řídící činnost učitele/trenéra.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 81 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámení studentů se základními pojmy a poznatky v oblasti teorie a didaktiky ve sportovních hrách, a to se zaměřením na školní tělesnou výchovu, sportovní trénink a různé formy zájmově rekreačních aktivit.
Studenti absolvováním předmětu získává nové poznatky z oblasti teorie a didaktiky sportovních her, které jsou schopní aplikovat v edukačním prostředí tělesné výchovy, sportu a pohybové rekreace.
Předpoklady
Splnění předmětu Didaktika sportovních her.
KAS/DSH

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích a přednáškách, seminární práce, praktický výstup, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Adamus, M., & Tomajko, D. (1994). Vyučovací postup při nácviku basketbalu [DVD]. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Bělka, J., & Salčáková, K. (2013). Nebojme se házené: didaktika a metodika házené. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Buchtel, J. et al. (2006). Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum.
  • Bukač, L. (2005). Intelekt, učení, dovednosti & koučování v ledním hokeji. Praha: Olympia.
  • Buzek, M., & Procházka, L. (1999). Česká fotbalová škola: trénink a utkání mládeže od 6 do 12 let. Praha: Olympia.
  • Dobrý, L., & Semiginovský, B. (1988). Sportovní hry: výkon a trénink. Praha: Olympia.
  • Dobrý, L., & Velenský, E. (1987). Košíková (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Dobrý, L. (1988). Didaktika sportovních her. Praha: SPN.
  • Dobrý, L. (1988). Didaktika sportovních her. Praha.
  • Haník, Z., & Lehnert, M. (2004). Volejbal. [Praha]: Český volejbalový svaz.
  • Haník, Z. et al. (2008). Volejbal : viděno třemi : od základních odbití po herní činnosti. Praha: Grada.
  • Haník, Z. (2014). Volejbal : učebnice pro trenéry mládeže.
  • Horáková, V., & Hůlka, K. (2013). Využití průpravných her k rozvoji kondice v basketbale.
  • Janík, Z., Pětivlas,T., & Drásalová, L. (2003). Basketbal : nácvik herních činností jednotlivce. Brno: Paido.
  • Kaplan, O. (1999). Volejbal. Praha: Grada.
  • Kysel, J. (2010). Florbal : kompletní průvodce. Praha: Grada.
  • Kysel, J. (2009). Herní kombinace : příklady tréninkových jednotek. Praha : Česká florbalová unie.
  • Martínková, Z. (2009). Florbal : praktický průvodce tréninkem mládeže. Praha : Česká florbalová unie.
  • Plachý Antonín. Učebnice fotbalu pro trenéry dětí (4-13 let).
  • Psotta, R., & Velenský, M. (2009). Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum.
  • Psotta, R. (1999). Fotbal - základní program. Praha: NS Svoboda.
  • Táborský et al. (2007). Základy teorie sportovních her. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  • Táborský, F. (2000). Házená ve škole. Praha: ČSH.
  • Tomajko, D., & Dobrý, L. (2002). Didaktické styly a metodicko-organizační formy jako základ vyučování pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže. 68(4), 26-33.
  • Tomajko, D., & Dobrý, L. (1999). Pojmoslovné a terminologické vádemékum. Těl. Vých. Mlád. 65(8), 11-15.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2002). Házená: herní trénink, kondiční trénink, průpravná a herní cvičení. Praha: Grada.
  • Velenský, M. (1998). Basketbal : základní program aplikace útočných a obranných činností. Praha: Svoboda.
  • Velenský, M. (2008). Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha: Karolinum.
  • Velenský, M. (1999). Street-ball: sportovní hra tříčlenných družstev na jeden koš. Praha: Olympia.
  • Weisser, R. (2013). Fotbalový trénink dětí. Olomouc : UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2024-XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a ochrana obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní