Předmět: Sportovní specializace 4 - házená

« Zpět
Název předmětu Sportovní specializace 4 - házená
Kód předmětu KAS/SPHA4
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bělka Jan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Plánování Legislativa ČSH Didaktika (druhy tréninkového procesu v házené) Rozbor ukázkové tréninkové jednotky Obranné kombinace Rychlý útok a obrana proti němu Útočné systémy (postupný útok) Obranné systémy Trénink brankáře Zahraniční terminologie házené, sportovních her (anglicky, německy) Využití sporttestrů v tréninkovém procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Semestrální práce - 39 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, že student získá komlexní znalosti o herních systémech (obranné a útočné) z hlediska nácviku a uplatnění při samotném utkání. Bude znát plánování v házené, které bude schopen zrealizovat v praxi. Cvičení budou zaměřena na trénink rychlého útoku a trénink brankáře. Student získá informace o zahraniční terminologii zabývající se házenou. Jedním z cílů bude aplikace sporttestrů do tréninkového procesu. Po absolvování předmětu a obhájené bakalářské práci, může student získat trenérskou licenci B házené.
Student bude umět uplatnit získané poznatky v tréninkovém procesu házené případně ve výuce tělesné výchovy. Po získání trenérské licence B házené může student trénovat jakékoliv družstvo po první ligu mužů a žen a jakékoliv družstvo dorostenecké nebo žákovské. Studenti budou umět pracovat přímo v tréninku se sporttestry Team Polar a potřebným softwarem.
Předpoklady
Absolvování Sportovní specializace házené 3.
KAS/SPHA3

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve cvičeních, seminární práce, didaktický výstup.
Doporučená literatura
  • (1994). Minihandball project guide. Wien: EHF.
  • (2004). Minihandball. Wien: EHF.
  • Bělka, J., & Salčáková, K. (2013). Nebojme se házené: didaktika a metodika házené. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Bon, M. (2001). Mali rukomet. Ljubljana.
  • Brack, R. (2002). Sportspielspezifische Ttrainingslehre. Feldhaus.
  • Černý, T. et al. (2007). Miniházená ve škole. Praha: ČSH.
  • Dovalil, J. et al. (2012). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  • Dovalil, J., Choutka, M., Svoboda, B., Hošek, V., Perič, T., Potměšil, J., Vránová, J., & Bunc, V. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  • Eggers, E. (2004). Handball. Gettingen: Die Werkstatt.
  • Emrich, A. (2007). Spielend Handball Lernen in Schule und Verein. Wiebelsheim: Limpert.
  • Fink, D., & Johns, R. Ch. (2000). Drills for speed, agility, and quickness [Instructional picture]. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Grage, W. (2008). Handballtraining: trainieren - spielen - gewinnen. Aachen: Meyer & Meyer.
  • Griffin, L. L., & Butler, J. (2005). Teaching games for understanding: theory, research, and practice. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hianik, J. (2010). Vzťah ukazovateľov herného výkonu družstva k výsledku zápasu v hádzanej. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave.
  • Jančálek, S., Táborský, F., & Šafaříková, J. (1990). Házená : (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Kolodziej, Ch. (2003). Richtig Handball. München: Blv Verlagsgesellschaft.
  • König, S. (2002). Handball Unterichten. Schorndorf: Hofmann.
  • Lee, E. B., Ferrigno, V. A., & Santana, J. C. (2000). Training for speed, agility and quickness. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Liška, V. (2005). Brankář v házené. Praha: Professional Publishing.
  • Mitchell, S. A., Oslin, J. L., & Griffin, L. L. (2005). Teaching sport concepts and skills: a tactical games approach. Champaign, ILL: Human Kinetics.
  • Perič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada Publishing.
  • Perič, T., Levitová, A., Petr, M., Košťál, M., & Slavík, O. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
  • Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí 2: zásobník cvičení. Praha: Grada Publishing.
  • Schmidt, P. (2010). Flere h?ndboldtips: 626 traenings?velser til h?ndbold. Kobenhavn: Skriveforlaget.
  • Šafaříková, J. (1998). Házená. Praha: NS Svoboda.
  • Táborský, F. (1989). Metoda kvantitativního hodnocení herního výkonu. Praha: ČSTV.
  • Tomajko, D., & Dobrý, L. (2002). Didaktické styly a metodicko-organizační formy jako základ vyučování pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže. 68(4), 26-33.
  • Tomajko, D. (2002). Manipulace se zatížením v basketbalovém tréninku. In Argaj, G. (Ed.). Bratislava: Katedra hier FTVŠ UK Bratislava ve spolupráci se Slovenskou vedeckou spoločnosťou pre te.
  • Trosse, H. (2006). Handbuch für Handball. Aachen: Meyer& Meyer.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2002). Házená: herní trénink, kondiční trénink, průpravná a herní cvičení. Praha: Grada.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní