Předmět: Sportovní specializace 2 - basketbal

« Zpět
Název předmětu Sportovní specializace 2 - basketbal
Kód předmětu KAS/SPBA2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůlka Karel, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Řešená témata: 1. Vstup do studia specializace (organizace výuky, požadavky trenérského řádu ČBF, cíle, úkoly, terminologie, literatura, informační zdroje) 2. Specifika tréninku mládeže 11-15 let, LTAD 3. Rozvoj kondice u mládeže 11-15 let 4. Didaktika herních činností a herních kombinací uplatnitelných v basketbale mládeže 5.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 53 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
  • Exkurze - 47 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je součástí cyklu předmětů Sportovní specializace - basketbal (1-4), jehož kompletní absolvování vede k získání licence "Trenér basketbalu dětí a mládeže - TBII". Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou basketbalu dětí ve věku 11-15 let z pohledu didaktiky basketbalu, kineziologie, psychologie a didaktiky sportovního tréninku. Úspěšný absolvent bude moci působit u družstev v minibasketbalových soutěžích U11 - 13, žákovské lize U14 a U15 a nadregionální lize U15, zároveň automaticky získá i licenci trenéra výkonnostního basketbalu.
Student po absolvování předmětu dokáže vytvořit tréninkový plán pro atletické přípravky a didakticky zvládá nácvik základních pohybových dovedností u dětí mladšího školního věku - běh, hod, skok.
Předpoklady
Předmět je určen pouze pro studenty prvního ročníku bakalářského studia (denní i kombinovaná forma)učitelství TV v kombinaci s druhým předmětem, TVS, OCHO a ATV a splnění požadavků v předmětech SBA1, KSBA1

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Seminární práce, Závěrečná zpráva

Aktivní účast na seminářích a přednáškách, - 1x prezentace (20 hod.) - 1x seminární práce (36 hod.) - 1x praktický výstup (12 hod.) - 1x překlad odborného textu z anglického jazyka (20 hod.) - 26 x praxe v klubu - 6 tréninkových jednotek jako náslech a 7 tréninkových jednotek student povede (52 hod.) - Příprava na zkoušku (30 hod.)
Doporučená literatura
  • Atkins, K. (2004). Basketball offenses & plays. Champaign: Human Kinetics.
  • Butler, J. (2003). Trampoty s rodom: feminizmus a podrývanie identity. Bratislava: Aspekt.
  • Dobrý, L., & Velenský, E. (1965). Košíková mládeže. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství.
  • Dobrý, L. (1988). Didaktika sportovních her. Praha: SPN.
  • Dobrý, L. (1986). Malá škola basketbalu. Praha: Olympia.
  • Fink, D., & Johns, R. Ch. (2000). Drills for speed, agility, and quickness [Instructional picture]. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Krause, J. V., Meyer, D., & Meyer, J. (1999). Basketball skills & drills. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Lee, E. B., Ferrigno, V. A., & Santana, J. C. (2000). Training for speed, agility and quickness. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Lee, H. R. (2004). The basketball handbook. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • MAZAL, F. (2000). Pohybové hry a hraní.. Olomouc, Hanex.
  • McKeag, D. B. (2003). Basketball. Malden, Mass: Blackwell Science.
  • Mitchell, S. A., Oslin, J. L., & Griffin, L. L. (2005). Teaching sport concepts and skills: a tactical games approach. Champaign, ILL: Human Kinetics.
  • Oliver, J. (2004). Basketball fundamentals. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Perič, T. (2004). Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada Publishing.
  • Procházka, Z. (2000). Pravidla basketbalu. Platná od 1.9.2000. Praha: ČBF.
  • Sigmon, Ch. (2003). 52-week basketball training. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Smith, R. (1998). Basketbal: velká encyklopedie: ilustrovaný průvodce po NBA. Praha: Václav Svojka.
  • Táborský, F. (1989). Metoda kvantitativního hodnocení herního výkonu. Praha: ČSTV.
  • Tomajko, D., & Dobrý, L. (2002). Didaktické styly a metodicko-organizační formy jako základ vyučování pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže. 68(4), 26-33.
  • Tomajko, D., & Dobrý, L. (2002). Manipulace s basketbalovým učivem. Tělesná výchova a sport mládeže. 68(5), 40-44.
  • Tomajko, D. (2002). Manipulace se zatížením v basketbalovém tréninku. In Argaj, G. (Ed.). Bratislava: Katedra hier FTVŠ UK Bratislava ve spolupráci se Slovenskou vedeckou spoločnosťou pre te.
  • Velenský, M. (2008). Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha: Karolinum.
  • Velenský, M. (1999). Street-ball: sportovní hra tříčlenných družstev na jeden koš. Praha: Olympia.
  • Wilkens, L., Wilkens, L.,Jr., Foran, W., National Basketball Conditioning Coaches Association, & National Basketball Association. (1997). NBA power conditioning. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Wooten, M., & Gilbert, D. (1992). Coaching basketball successfully. Champaign (IL): Leisure Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní