Vyučující
|
-
Formánková Soňa, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Termín praxe, cvičný učitel. Rozdělení práce, náslechy, výstupy - zaslání rozvrhu odpovědným osobám. Náslechy - sledování činnosti učitele. Příprava vyučovací jednotky TV, struktura organizační formy. Zpětná vazba na vyučovanou jednotku. Výkaz učitelské praxe, posouzení praktikanta. Portfolio materiálů k praxi. Osobní hodnocení praxe, reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Inovace sylabu studijního předmětu vznikal za podpory projektu Zkvalitňování přípravy budoucích učitelů na Univerzitě Palackého v Olomouci CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0015922 Veškeré aktuální náležitosti, informace, úkoly, způsoby plnění apod. máte zavěšeny v systému MOODLE po rozkliknutí na Portálu IS STAG. Cílem je získat zkušenost s organizací, metodami, postupy v tělesné výchově nebo pohybových aktivitách dětí mladšího školního věku. S přihlédnutím na věk dětí na 1. stupni ZŠ každý praktikant zodpoví následující otázky k sebereflexi praxe: 1) Zvolil jsem adekvátní cíl hodiny? Měl jsem z hodiny dobrý pocit? 2) Zvládal jsem hlasově celou skupinu? Byl můj projev srozumitelný a správný? 3) Zvolil jsem vhodná cvičení? Byly dodrženy obecné a specifické zásady při výuce? 4) Zvolil jsem vhodné didaktické metody a formy pro výuku? 5) Zapojili se do činnosti všichni žáci? 6) Byli žáci motivovaní? 7) Bavila žáky hodina? Odreagovali se? Naučili se něco nového?
Po absolvování předmětu studenti dokáží vytvářet pohybové programy pro mladší školní věk a vést hodiny tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ, zvýší pedagogicko-psychologické kompetence nezbytné pro profesi učitele, která je dána zákonem 563/2004 Sb. v platném znění.
|
Předpoklady
|
Poznatky z dalších předmětů studijního plánu orientovaných na pedagogiku a didaktiku tělesné výchovy. Navazuje zejména na souvislou praxi učitelskou z prvního ročníku magisterského programu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Absolvování souvislé učitelské praxe v průběhu semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Hunterová M. a kol. (1999). Účinné vyučování v kostce. Praha Portál.
-
KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
-
Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
-
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.
-
Perič, T., Levitová, A., Petr, M., Košťál, M., & Slavík, O. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
-
Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
ŠIKULOVÁ, R. Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ.
|