Předmět: Pedagogická praxe na ZŠ na 1. stupni

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe na ZŠ na 1. stupni
Kód předmětu KAS/PEPR
Organizační forma výuky Praxe mimo UP
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Soňa, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Termín praxe, cvičný učitel. Rozdělení práce, náslechy, výstupy - zaslání rozvrhu odpovědným osobám. Náslechy - sledování činnosti učitele. Příprava vyučovací jednotky TV, struktura organizační formy. Zpětná vazba na vyučovanou jednotku. Výkaz učitelské praxe, posouzení praktikanta. Portfolio materiálů k praxi. Osobní hodnocení praxe, reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Inovace sylabu studijního předmětu vznikal za podpory projektu Zkvalitňování přípravy budoucích učitelů na Univerzitě Palackého v Olomouci CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0015922 Veškeré aktuální náležitosti, informace, úkoly, způsoby plnění apod. máte zavěšeny v systému MOODLE po rozkliknutí na Portálu IS STAG. Cílem je získat zkušenost s organizací, metodami, postupy v tělesné výchově nebo pohybových aktivitách dětí mladšího školního věku. S přihlédnutím na věk dětí na 1. stupni ZŠ každý praktikant zodpoví následující otázky k sebereflexi praxe: 1) Zvolil jsem adekvátní cíl hodiny? Měl jsem z hodiny dobrý pocit? 2) Zvládal jsem hlasově celou skupinu? Byl můj projev srozumitelný a správný? 3) Zvolil jsem vhodná cvičení? Byly dodrženy obecné a specifické zásady při výuce? 4) Zvolil jsem vhodné didaktické metody a formy pro výuku? 5) Zapojili se do činnosti všichni žáci? 6) Byli žáci motivovaní? 7) Bavila žáky hodina? Odreagovali se? Naučili se něco nového?
Po absolvování předmětu studenti dokáží vytvářet pohybové programy pro mladší školní věk a vést hodiny tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ, zvýší pedagogicko-psychologické kompetence nezbytné pro profesi učitele, která je dána zákonem 563/2004 Sb. v platném znění.
Předpoklady
Poznatky z dalších předmětů studijního plánu orientovaných na pedagogiku a didaktiku tělesné výchovy. Navazuje zejména na souvislou praxi učitelskou z prvního ročníku magisterského programu.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Absolvování souvislé učitelské praxe v průběhu semestru.
Doporučená literatura
  • Hunterová M. a kol. (1999). Účinné vyučování v kostce. Praha Portál.
  • KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
  • Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
  • NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.
  • Perič, T., Levitová, A., Petr, M., Košťál, M., & Slavík, O. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
  • Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • ŠIKULOVÁ, R. Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní