Předmět: Kurz sportovních her

« Zpět
Název předmětu Kurz sportovních her
Kód předmětu KAS/KUSH
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bělka Jan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hápová Katarína, Mgr.
  • Hrubý Michal, Mgr.
  • Háp Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Hůlka Karel, doc. Mgr. Ph.D.
  • Reich Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pravidla sportovních her a jejich aplikace v utkání (rozhodování), organizace utkání a turnajů, koučování, diagnostika herního výkonu. Vyučovací jednotka ve SH. Praktický rozvoj individuálních činností jednotlivce, útočných kombinací a herního výkonu v utkáních freesbe, ringa, badmintonu, softbalu, florbalu, kinbalu, nohejbalu, ragby. Rozšíření vědomostí o pravidlech vybraných sportovních odvětví.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojení praktických dovedností a teoretických znalostí při řízení a organizaci utkání a turnajů, rozhodování, koučování a diagnostice herního výkonu, strukturace a sestavení vyučovací jednotky ve sportovních hrách, využití didaktické techniky při nácviku a zdokonalování SH. Seznámení s pravidly a herními činnostmi jednotlivce, herními kombinacemi a průpravnými hrami v následujících sportovních hrách: rugby, florbal, softbal, frisbee, ringo, badminton, nonejbal, kinball, speedbadminton, diskgolf.
Po absolvováním kurzu student ovládá pravidla začleněných sportovních her a jejich aplikaci v utkání (rozhodování), organizaci utkání a turnajů, koučování, diagnostiku herního výkonu.
Předpoklady
Student musí mít spněné předměty: KAS/DIBA a KAS/DIVO a musí mít splněny případně jen zapsány ve stagu předměty KAS/DIHA a KAS/DIFO
KAS/DIVO
----- nebo -----
KAS/SHVO a zároveň KAS/DIBA
----- nebo -----
KAS/SHBA a zároveň KAS/DIHA
----- nebo -----
KAS/SHHA

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta

Absolvování kurzu v plném rozsahu, aktivní účast. Před zahájením kurzu musí mít splněný test z pravidel zmíněných sportovních her, který se píše přes aplikaci Moodle.
Doporučená literatura
  • Adamus, M., & Tomajko, D. (1994). Vyučovací postup při nácviku basketbalu [DVD]. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Adamus, M. (1997). Aplikace problémového vyučování při nácviku basketbalu ve školní tělesné výchově. Olomouc: UP.
  • Buchtel, J. et al. (2006). Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum.
  • Dobrý, L., & Semiginovský, B. (1988). Sportovní hry: výkon a trénink. Praha: Olympia.
  • Dobrý, L., & Velenský, E. (1987). Košíková (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Dobrý, L. (1992). ..aby se tělesná výchova nepřežila III. Těl. Vých. Mlád., 57(6), 1-6.
  • Dobrý, L. (1977). Didaktika sportovních her. Praha: SPN.
  • Fajfer, Z. (2005). Trenér fotbalu mládeže 6 - 15 let. Praha: Olympia.
  • Haník, Z., & Lehnert, M. (2004). Volejbal. [Praha]: Český volejbalový svaz.
  • Jančálek, S. et al. (1978). Házená: (teorie a didaktika). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Kaplan, O. (1999). Volejbal. Praha: Grada.
  • Navara, M., Buzek, M., & Ondřej, O. (1986). Kopaná: (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Táborský, F. (2000). Házená ve škole. Praha: ČSH.
  • Tomajko, D., & Adamus, M. (1995). Využití problémového vyučování při nácviku basketbalu. In Sborník referátů z mezinárodní vědecké konference Hra v životě člověka (pp. 121-126). Plzeň: Západočeská Univerzita.
  • Tomajko, D. (1993). Aplikace didaktických stylů v basketbalu. Těl. Vých. Mlád. 59(4), 39-41.
  • Tomajko, D. (1997). Dynamický přístup k výuce sportovních her. In Sborní referátů z mezinárodního vědeckého semináře Didaktický proces v současném pojetí tělesné výchovy (pp. 67-70).. Olomouc: UP, FTK.
  • Tomajko, D. (1994). Epizody vyučovací jednotky s různými didaktickými styly. Těl. Vých. Sport. Mád., 60(8), 26-31.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2002). Házená: herní trénink, kondiční trénink, průpravná a herní cvičení. Praha: Grada.
  • Votík, J., & Zalabák, J. (2000). Trenér OFS. Praha: Olympia.
  • Votík, J. (1995). Sportovní příprava mládeže v kopané. Plzeň: ITV.
  • Votík, J. (2001). Trenér fotbalu "B" licence. Praha: Olympia.
  • Zapletalová, L., Přidal, V., & Tokár, J. (2001). Volejbal - učebné texty pre školenia trenérov 1. triedy. Bratislava: PEEM.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Ochrana obyvatelstva (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní