Vyučující
|
-
Bělka Jan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Honičky. Úpolové hry. Vybíjené. Soutěže v družstvech. Obratnostní hry. Hry na uklidnění. Hry s různými sportovními pomůckami. Méně známe sportovní hry: badminton, speedbadminton, basebal, softbal, kinball, bumbal, florbal, nohejbal, freesbe, ringo Průpravné hry zaměřené na fotbal, házenou, basketbal a florbal
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s pohybovými hrami a jejich dělením. Studenti pochopí základní podmínky bezpečnosti při pohybových hrách, naučí se správné zařazení pohybových her v rámci struktury tréninkové jednotky případně hodiny tělesné výchovy a budou umět principy pravidel při pohybových hrách. Prakticky si studenti vyzkouší různé pohybové hry během výuky. Studenti se seznámí s méně známými sportovními hrami, které mohou využít, jak v tréninkovém procesu, tak při výuce v tělesné výchově. Poslední část bude věnována průpravným hrám, které se využívají v různých sportovních hrách pro rozvoj herních činností jednotlivce a herních kombinací hráčů.
Studenti získají způsobilost pro kvalifikované vedení pohybových her a méně známých sportovních her ve výuce tělesné výchovy na základní a střední škole a ve sportovním tréninku.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Aktivní účast při výuce, metodický výstup, 100% docházka. Test z pravidel méně známých sportovních her.
|
Doporučená literatura
|
-
Teorie a praxe tělesné výchovy.
-
Bělka, J., & Salčáková, K. (2014). Nebojme se házené: (metodika a didaktika házené). Olomouc: Hanex.
-
Bělka, J. (2018). Soubor pohybových her. Olomouc : UP.
-
Berne, E., & Nová, G. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
-
Borová B. Míče, míčky a hry s nimi. Praha: Portál.
-
Černý, J. (1968). Fotbal je hra : (pokus o fenomenologii hry). Praha: Československý spisovatel.
-
Horáková, V., & Hůlka, K. (2013). Využití průpravných her k rozvoji kondice v basketbale.
-
Hurdová, E., & Plicková, E. (2009). Hrajeme si s padákem: hry s padákem, stuhami a šátky. Praha: Portál.
-
Jonášová, D. (2006). Učení a pohyb, aneb Výuka pro neposedy.. Brno: MU.
-
Karásková, V. (2010). A budeme si hrát.. UP: Olomouc.
-
Kirchner, G. (2000). Childrens game from araund the World. Benjamin Cummings.
-
Kirchner, G. (2000). Children's Games from Around the World. Benjamin Cummings.
-
Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Mazal, F., & Horáková, R. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.
-
Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex.
-
Mazal, F. (1990). Sportovní příprava. VI. (Pohybové hry dětí I.). Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci.
-
Nitsch, C. (2007). 300 nejzábavnějších her pro děti každého věku.. Grada.
-
Panská, S. (2005). Pohybové hry pro děti se sluchovým postižením. Olomouc: UP.
-
Plachý Antonín. Učebnice fotbalu pro trenéry dětí (4-13 let).
-
Rovný, M., & Zdeněk, D. (1974). Pohybové hry. Praha: SPN.
-
Sigmund, E. (2007). Pohybová aktivita dětí a jejich integrace prostřednictvím 60 pohybových her. Olomouc: Hanex.
-
Weisser, R. (2013). Fotbalový trénink dětí. Olomouc : UP.
-
Zapletal, M. (1988). Špalíček her. Praha: Albatros.
|