Předmět: Didaktika základních gymnstických dovedností

« Zpět
Název předmětu Didaktika základních gymnstických dovedností
Kód předmětu KAS/KDZGD
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Buben Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- cvičení všestranně rozvíjející a kondiční, - akrobatická průprava, - cvičení s náčiním (gymbally, stálky, švihadla), - cvičení na nářadí (žebřiny, malá trampolína, švédská bedna), správné provedení, nácvik a způsob jejich využití, - zábavná cvičení a gymnastické pohybové hry, - dodržování bezpečnostních zásad, poskytování dopomoci a záchrany.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výuka je zaměřena na osvojení a technické zdokonalení základních gymnastických dovedností spadajících do obsahu všeobecné gymnastiky a upozornit na didaktické problémy souvisejících jejich s realizací.
Student umí: - předvést požadované pohybové dovednosti, - vybrat vhodná gymnastická cvičení a přizpůsobit je potřebám, zájmům a možnostem cvičících, - posoudit kvalitu stěžejních částí pohybu,označit zjevné příčiny chyb a navodit správnou korekční instrukci.
Předpoklady
Má znalosti a ovládá pohybové dovednosti ze základní gymnastiky (užitá cvičení, gymnastické držení těla, základní polohy těla a jeho částí, názvosloví základních poloh a pohybů, pořadová cvičení), zná a umí předvést základní pohybové dovednosti a cvičební tvary na gymnastickém nářadí (hlavním i vedlejším) a s gymnastickým náčiním.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Aktivní účast na cvičeních. Praktické předvedení vybraných dovednosti uvedené v prostředí Moodle.
Doporučená literatura
  • Appelt, K., & Libra, M. (1998). Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum.
  • Hájková, J., Vejražková D. (2002). Základní gymnastika. Praha: UK.
  • Hedbávný, P., Růžičková, M., Blahutková, M., & Pavlík, J. (1999). Sportovní gymnastika. Díl 1, Muži. Brno: Masarykova univerzita.
  • Kněnický, K. et al. (1977). Technika lehkoatletických disciplín. Praha: SPN.
  • Krištofič, J. (2004). Gymnastická průprava sportovce: 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha: Grada Publishing.
  • Krištofič, J. (2008). Nářaďová gymnastika. Praha: ČOS.
  • Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing.
  • Kuchen, A. et al. (1987). Teória a didaktika atletiky. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  • Millerová, V. et al. (2002). Běhy na krátké tratě. Praha: Olympia.
  • Nitka, J. (1993). Pohybová příprava pro sportovní gymnastiku. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Prukner, V., & Machová, I. (2011). Didaktika školní atletiky. Olomouc: UP.
  • Růžičková, M., & Blahutková, M. (1999). Sportovní gymnastika. Díl 2, Ženy: přeskok, malá trampolína, kladina, kruhy v hupu, velká trampolína. Brno: Masarykova univerzita.
  • Ryba, J. et al. (2002). Atletické víceboje. Praha: Olympia.
  • Svatoň, V., Zámostná, A. (1993). Gymnastika - metodické listy (cvičení v akrobacii a na nářadí. Olomouc: Hanex.
  • Šopková, J., Formánková, S., Frőmel, K. (2001). Programované učební postupy přeskoků. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vacula, J., Dostál, E., & Vomáčka, V. (1983). Abeceda atletického tréninku. Praha: Olympia.
  • Vacula, J. et al. (1982). Trénink atletických disciplín. Praha: SPN.
  • Vindušková, J. et al. (2003). Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia.
  • Zámostná, A., Mazurovová, Z., Procházková, J., Svatoň, V., Zítko, M., Knorre-Vlasáková, N., & Libra, M. (1997). Gymnastika: akrobacie a cvičení na nářadí. Praha: Svoboda.
  • Zavřel, R., Frömel, K., & Janečka, Z. (1992). Programované učební postupy v atletice. Olomouc: UP.
  • Zítko, M. (1998). Akrobacie. Praha: ČASPV.
  • Zítko, M. (2000). Všeobecná gymnastika (speciální učební texty). Praha: ČASPV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní