Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Nejvýznamnější teorie her. Eric Berne, Roger Calois, Eugen Fink, Johan Huizinga. 2. Význam her v jednotlivých etapách ontogeneze člověka. 3. Znaky hry, typologie her, funkce her a hraní. 4. Prožitek jako základní aspekt hry. 5. Zážitková pedagogika a její uplatnění v rozvoji osobnosti. 6. Klíčové kompetence a jejich rozvoj v rámci RVP. 7. Fáze hry, výběr, úprava a uvádění her. 8. Hra jako nástroj sebepoznání. Hra jako diagnostický nástroj. 9. Tvorba a úprava her pro specificky vybrané cílové skupiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem hry v životě člověka, představit nejvýznamnější teorie hry a v neposlední řadě ukázat a objasnit možné využití her jako důležitého nástroje pro výchovu, vzdělávání a osobnostní rozvoj, pro praxi pedagoga, trenéra či lektora.
Studenti znají základní teoretické poznatky v oblasti teorie her. Studenti rozumí významu her v životě člověka. Studenti jsou schopni cílevědomě použít hry pro rozvoj člověka ve specifikované oblasti. Studenti jsou schopni aplikovat získané schopnosti do praxe - naplánovat vyučovací nebo sportovní jednotku s použitím herních prostředku pro rozvoj vybraných klíčových kompetencí.
|
Předpoklady
|
Studenti by měli být schopni: - samostatně pracovat s učebními texty a literaturou, - kriticky uvažovat nad obsahem předmětu a studijních textů, - aktivně se zapájet do diskusí, nebát se projevit vlastní názor a přemýšlet, - pracovat ve skupině na seminárním úkolu Studenti by měli znát zejména základy pedagogiky, psychologie, teorie tělesné kultury z předešlého studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce, maximálně dvě absence za semestr. Průběžné plnění studijních úkolů v semestru. Splnění zápočtu za seminární úkol. Absolvování písemné zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Berne, E., & Nová, G. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
-
Caillois, R., & Vangeli, N. (1998). Hry a lidé: maska a závrať. Praha: Studio Ypsilon.
-
Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
-
Huizinga, J., Vácha, J., & Černý, J. (1971). Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta.
-
Jirásek, I. (2008). Zlatý fond her I: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
-
Kirchner, J., & Špalková, M. (2009). Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press.
-
Mazal, F., & Horáková, R. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.
|