Předmět: Didaktika házené

« Zpět
Název předmětu Didaktika házené
Kód předmětu KAS/DIHA
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bělka Jan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Téma: Zápočtové požadavky, seznámení s pravidly házené, rozdělení hráčských postů, přihrávání+ střelba. 2) Téma: Útočné a obranné činnosti jednotlivce, obranný systém osobní obrany. 3) Téma: Hra spojky z hlediska obrany a útoku. 4) Téma: Hra křídla z hlediska obrany a útoku. 5) Téma: Hra pivota a postu z hlediska obrany a útoku. 6) Téma: Brankářské činnosti. 7) Téma: Rychlý útok - z hlediska obrany a útoku a protiútok. 8) Téma: Postupný útok a obrna proti němu (útočné a obranné systémy). 9) Téma: Beachhandball. 10) Téma: Miniházená 4+1, školní soutěže pořádané AŠSK v házené. 11) Téma: Praktické zápočty.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Exkurze - 3 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby student zvládl základní herní činnosti, vyskytující se v házené. Student bude znát teorii o jednotlivých herních postech, pravidla házené, základní informace o plážové házené a házené na vozíku..
Student získá komplexní způsobilost k pochopení podstaty herního výkonu v házené z hlediska vědomostí (pravidla házené) a praktických dovedností (Individuální činnosti jednotlivce, herní kombinace a herní systémy). Tyto poznatky a dovednosti využije jako budoucí učitel při výuce tělesné výchovy na ZŠ a SŠ, případně ve volnočasových aktivitách dětí.
Předpoklady
Nejsou žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve cvičeních, splnění praktických kontrolních cvičení (5 hodů na branku, útočná akce jednotlivce), herní výkon v utkání, pravidla házené ověřená testem, protokol o pozorování utkání.
Doporučená literatura
  • Bělka, J., & Salčáková, K. (2013). Nebojme se házené: didaktika a metodika házené. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Dovalil, J. et al. (2012). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  • Grage, W. (2008). Handballtraining: trainieren - spielen - gewinnen. Aachen: Meyer & Meyer.
  • Hianik, J. (2010). Vzťah ukazovateľov herného výkonu družstva k výsledku zápasu v hádzanej. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave.
  • Jančálek, S., Táborský, F., & Šafaříková, J. (1990). Házená : (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Liška, V. (2005). Brankář v házené. Praha: Professional Publishing.
  • Perič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada Publishing.
  • Perič, T., Levitová, A., Petr, M., Košťál, M., & Slavík, O. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
  • Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí 2: zásobník cvičení. Praha: Grada Publishing.
  • Schmidt, P. (2010). Flere h?ndboldtips: 626 traenings?velser til h?ndbold. Kobenhavn: Skriveforlaget.
  • Šafaříková, J. (1998). Házená. Praha: NS Svoboda.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2002). Házená: herní trénink, kondiční trénink, průpravná a herní cvičení. Praha: Grada.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní