Předmět: Syntax

« Zpět
Název předmětu Syntax
Kód předmětu KAJ/YSYN1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Szcześniak Konrad, DR HAB
  • Charvátová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
V přednáškách se studenti seznámí se základními větnými členy, jejich definicemi, syntagmatickými a paradigmatickými vztahy ve větě, s rozdíly v definici vět hlavních a vedlejších a jejich struktuře. Dále se tato lingvistická disciplína zabývá variantami role subjektu ve větě a strukturou predikátu podle doplnění slovesa - předmětem, adverbiálním určením a doplňkem. Vzhledem ke strukturním rozdílům mezi angličtinou a češtinou je velká pozornost věnována také komplexní jmenné frázi, negaci a ekvivalentům českých jednočlenných vět slovesných (slovesně-jmenných). Cílem seminářů je prakticky procvičit vědomosti získané v přednáškách a v doporučené literatuře a vytvořit dovednosti v analýze větné a správné identifikaci větné struktury české a anglické.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem tohoto kurzu je seznámení s jednou z lingvistických disciplín - syntaxí - a její základní terminologií. Studenti se naučí porozumět struktuře věty jako základní jednotky komunikace, seznámí se s jednotlivými větnými členy a jejich vztahy, negací, jmennou frází a českými jednočlennými větami a jejich anglickými ekvivalenty.
Studenti se seznámí s terminologií anglické syntaxe.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta

Zápočet 80% aktivní účast v hodinách (70% ISP) pečlivá příprava do seminářů a domácí úkoly - písemné nebo zápočtový test
Doporučená literatura
  • Biber,D.; Conrad, S.; Leech,G. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow.
  • Dušková, L. (1994). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha.
  • Greenbaum, S.; Quirk, R. (1990). Student´s Grammar of the English Language. Harlow.
  • Hewings, M. (2005). Advanced Grammar in Use. Cambridge.
  • Chalker, S. (2005). A Student´s English Grammar Workbook. Harlow.
  • Van Valin Jr., R.D. (2001). An Introduction to Syntax. Cambridge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr