Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Kořínková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Topics: The importance of correct pronunciation. The process of speech. Phonetics and phonology. Transcription. English vowels. English consonants. Speech-spelling correspondence. The syllable. Weak form words. Word stresss, sentence stress, rhythm. Linking, assimilation, elision. Intonation.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Upon completion of the course, students will be able to: - distinguish and characterize standard British and American English pronunciation, - use the symbols of the International Phonetic Alphabet (IPA) to transcribe English words and sentences, and work with pronunciation dictionaries, - describe the articulatory system and explain the function the articulators, - describe the differences between the inventory and articulation of phonemes in English and Czech, - systematically describe the suprasegmental elements of English pronunciation and other pronunciation phenomena manifested in connected speech (word and sentence accent, rhythm, intonation, linking, assimilation, elision), - correctly articulate all English sounds , - demonstrate that they have acquired in practice the typical suprasegmental features of English pronunciation, especially rhythm, intonation and linking.
|
Předpoklady
|
Jazyková způsobilost v jazyce anglickém na úrovni B2.1 a úspěšně složená maturitní zlouška z českého jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Nejméně 80% účast v hodinách (70% pro studenty s individuálním studijním plánem). Zápočet: Dva dílčí písemné testy v průběhu semestru (1. test zaměřen na segmentální prvky výslovnosti, 2. test na suprasegmentální prvky výslovnosti). Při nesplnění jednoho či obou testů má student nárok na dva další termíny zápočtového testu, který bude pokrývat učivo probírané v průběhu celého semestru. K úspěšnému absolvování každého testu je třeba dosáhnout minima 70% bodů. Zkouška: Ústní zkouška je převážně praktická. Student přečte nahlas krátký anglický text, zodpoví na orientační dotazy týkající se konkrétních výslovnostních jevů v něm obsažených a prokáže, že je schopen přepsat vybraná slova textu prostřednictvím mezinárodní fonetické abecedy (IPA). Studenti mají nárok na dva opravné termíny.
|
Doporučená literatura
|
-
Roach, P. (2009). English Phonetics and Phonology. Cambridge.
-
Volín, J. (2003). IPA-Based Transcription for Czech Students of English. Praha.
-
Wells, J. C. (2010). Longman Pronunciation Dictionary. Harlow.
|