Předmět: Textová analýza

« Zpět
Název předmětu Textová analýza
Kód předmětu KAJ/TEXTQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Babická Blanka, Mgr. Ph.D.
  • Řeřicha Václav, doc. PhDr. CSc.
  • Kořínková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Koheze a koherence textu. Typy kohezních prostředků. Informativnost textu. Intertextualita. Typy důrazného slovosledu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 34 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavním cílem této disciplíny je seznámit studenty s tzv. nadvětnou syntaxí ? tj. kohezí a koherencí textu, jeho informativností, provázaností s jinými texty (intertextualita), typy důrazného slovosledu a jejich významem pro sdělnou hodnotu textu. Semináře umožní studentům, aby v průběhu semestru na základě jak kolektivní, tak individuální práce získali praktické dovednosti při práci s texty.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

- docházka - analýza textu - kolokvium
Doporučená literatura
  • Biber,D.; Conrad, S.; Leech,G. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow.
  • Crystal, D. (2003). The Cambridge Encyclopedia of English Language. Cambridge.
  • de Beaugrande, R., and W. Dresler. Introduction to Text Linguistics.
  • Hornová, L. (2006). Awfully Afraid of Analysis?. Olomouc.
  • Tárnyiková, J. (2002). From Text to Texture. Olomouc.
  • Urbanová, Ludmila, Oakland, Andrew. (2002). Úvod do anglické stylistiky. Brno.
  • Vilém Mathesius. (1975). A Functional Analysis of Present-Day English on a general linguistic basis. Praha.
  • Yule, George; Brown, Gillian. (1983). Discourse analysis. Cambridge: CUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní