Předmět: Syntax

« Zpět
Název předmětu Syntax
Kód předmětu KAJ/SYN2Q
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Babická Blanka, Mgr. Ph.D.
  • Szcześniak Konrad, DR HAB
Obsah předmětu
V letním semestru je sylabus zaměřen na analýzu souvětí souřadných i podřadných, určování druhů vedlejších vět a jejich struktury. Stejná pozornost je věnována slovosledu, elipse, větné kondenzaci, nominálním proti verbálním trendům v angličtině a češtině a také pravidlům aktuálního členění větného a důrazného slovosledu. České ekvivalenty těchto složitějších větných celků poskytnou studentům souhrnné vědomosti o typických rysech obou jazyků a naučí je správnému překládání. Stejně jako v zimním semestru si studenti získané informace prověří v praktickém rozboru vět a souvětí v seminářích navazujících na přednášky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
V tomto navazujícím kurzu se studenti seznámí se souvětím - podřadným i souřadným, s typy vedlejších vět, větnou kondenzací, elipsou, zdůrazňovacími konstrukcemi, aktuálním větným členěním i správnou interpunkcí. Zvláštní důraz je kladen na typologické rozdíly mezi angličtinou a češtinou.
Studenti se seznámí se základní terminologií anglické syntaxe.
Předpoklady
nespecifikováno
KAJ/SYN1Q a zároveň KAJ/ULINQ

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta

Zápočet 80% aktivní účast v hodinách (70% ISP) pečlivá příprava do seminářů, domácí úkoly nebo zápočtový test Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Biber,D.; Conrad, S.; Leech,G. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow.
  • Dušková, L. (1994). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha.
  • Greenbaum, S.; Quirk, R. (1990). Student´s Grammar of the English Language. Harlow.
  • Hewings, M. (2005). Advanced Grammar in Use. Cambridge.
  • Chalker, S. (2005). A Student´s English Grammar Workbook. Harlow.
  • Van Valin Jr., R.D. (2001). An Introduction to Syntax. Cambridge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní