Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Babická Blanka, Mgr. Ph.D.
-
Szcześniak Konrad, DR HAB
|
Obsah předmětu
|
V přednáškách se studenti seznámí se základními větnými členy, jejich definicemi, syntagmatickými a paradigmatickými vztahy ve větě, s rozdíly v definici vět hlavních a vedlejších a jejich struktuře. Dále se tato lingvistická disciplína zabývá variantami role subjektu ve větě a strukturou predikátu podle doplnění slovesa - předmětem, adverbiálním určením a doplňkem. Vzhledem ke strukturním rozdílům mezi angličtinou a češtinou je velká pozornost věnována také komplexní jmenné frázi, negaci a ekvivalentům českých jednočlenných vět slovesných (slovesně-jmenných). Cílem seminářů je prakticky procvičit vědomosti získané v přednáškách a v doporučené literatuře a vytvořit dovednosti v analýze větné a správné identifikaci větné struktury české a anglické.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto kurzu je seznámení s jednou z lingvistických disciplín - syntaxí - a její základní terminologií. Studenti se naučí porozumět struktuře věty jako základní jednotky komunikace, seznámí se s jednotlivými větnými členy a jejich vztahy, negací, jmennou frází a českými jednočlennými větami a jejich anglickými ekvivalenty.
Studenti se seznámí s terminologií anglické syntaxe.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KAJ/MORFQ a zároveň KAJ/ULINQ
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta
Zápočet 80% aktivní účast v hodinách (70% ISP) pečlivá příprava do seminářů a domácí úkoly - písemné nebo zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
Biber,D.; Conrad, S.; Leech,G. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow.
-
Dušková, L. (1994). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha.
-
Greenbaum, S.; Quirk, R. (1990). Student´s Grammar of the English Language. Harlow.
-
Hewings, M. (2005). Advanced Grammar in Use. Cambridge.
-
Chalker, S. (2005). A Student´s English Grammar Workbook. Harlow.
-
Van Valin Jr., R.D. (2001). An Introduction to Syntax. Cambridge.
|