Předmět: English and learners with special educational needs

« Zpět
Název předmětu English and learners with special educational needs
Kód předmětu KAJ/QESN@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Kořínková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- types of specific learning difficulties and their characteristics, - possible impact of SLDs on learning English, - general principles in teaching students with SLDs, - approaches and methods suitable for teaching vocabulary, grammar, reading, speaking, listening and writing in English to students with SLDs, - adapting and designing teaching materials suitable for students with SLDs, - assessing and testing students with SLDs.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
After completing the course students will be able to: - explain the term special learning difficulties (SLDs) and explain how these can manifest in English lessons in primary and lower secondary school, - understand the main concepts of foreign language teaching and learning with respect to students with SLDs, - select appropriate teaching methods and techniques for teaching various language items and language skills, - use and design teaching materials suitable for students with SLDs, - understand and apply principles of assessment/testing of students with SLDs. .

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

- 80% attendance, - active participation in lessons, - timely completion of homework as required by the teacher, - timely submission of a term paper meeting all teacher's requirements. Requirements for students with ISP: - students must complete all tasks set by the teacher during and at the end of the semester - attendance is not compulsory - at the end of the semester, students will be interviewed by the teacher to demonstrate that they independently acquired all the course content dealt with in the lessons
Doporučená literatura
  • Hurtová, D; Strnadová, I.; Šigutová, M. (2006). Nápadníček pro učitele a rodiče (nejen) dětí sdyslexií, které začínají sangličtinou. Oxford.
  • Ivanová, J. a A. Lenochová. (2009). Learners with specific learning difficulties. Olomouc.
  • Šigutová, M. (2002). Výuka angličtiny u dětí s dyslexií. Příručka pro učitele. Ostrava.
  • Zelinková, O., Černá, M. a Helena, Z. Dyslexie: Zaměřeno na angličtinu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní