Předmět: Contemporary and children's literature in English speaking countries

« Zpět
Název předmětu Contemporary and children's literature in English speaking countries
Kód předmětu KAJ/QCEL@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Kaščáková Janka, doc. Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Contemporary anglophone literature: trends and characteristics Postmodern aesthetics Multiculturalism in anglophone literature Introduction to literature for children and young adults Overview of contemporary literature for children and young adults Genres in contemporary literature for children and young adults

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 33 hodin za semestr
Výstupy z učení
After completing the course, students will be able to: - understand trends and movements in contemporary Anglophone literature, - orient themselves in selected genres in contemporary Anglophone literature for children and young adults, - based on their own reading, know key texts and choose texts suitable for use in teaching, - have basic knowledge of selected areas of postmodern thinking and aesthetics, - to orient themselves in the genre diversity of contemporary Anglophone literature.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Písemný test

Active participation, final test Students with ISP: attendance is not required, continuous self-study according to the course syllabus on Moodle, final test
Doporučená literatura
  • Bond, E. (2011). Literature for the young adult reader. Boston.
  • Grenby, M. O. (2011). The Cambridge Companion to Children's Literature. Cambridge.
  • Miller, D. (2009). The Book Whisperer: Awakening the Inner Reader in Every Child. Hoboken, NJ.
  • Nilsen, A. P., et al. (2014). Literature for today's young adults. 9nd ed. Boston.
  • Poplawski, P. (2017). English Literature in Context. Cambridge.
  • Vodičková, M. (2006). How To Read and Study Literature. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní