Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Zatloukalová Leslie Joy
-
Nováková Eva, Mgr.
-
Řeřicha Václav, doc. PhDr. CSc.
-
Babická Blanka, Mgr. Ph.D.
-
Szcześniak Konrad, DR HAB
|
Obsah předmětu
|
Během úvodního prezenčního setkání se studenti seznámí se strukturou a definicí anglické věty jako základní komunikační jednotky a jejími elementy, které jsou vzájemně ve vztazích syntagmatických (strukturních) a paradigmatických (lexikálních). Další témata první části syntaxe budou muset studenti zvládat především samostudiem, aby byl čas k jejich procvičení a doplňujícím informacím v seminářích. Půjde především o variantní role subjektu ve větě a vztah shody s přísudkem, strukturu predikátu podle komplementace slovesa - předmětem, adverbiálním určením a doplňkem. Vzhledem ke strukturním rozdílům mezi angličtinou a češtinou je nutno věnovat pozornost také komplexní jmenné frázi, negaci a ekvivalentům českých jednočlenných vět slovesných (slovesně-jmenných). Materiály k samostudiu představují dvě studijní opory ´Syntax 1´ a ´Syntax 2´ a literatura zadaná ke studiu. Studijní opory obsahují texty ke stažení, které poskytují základní informace o všech výše zmíněných problémech. PowerPointové prezentace tyto informace shrnují a ilustrují na příkladech. Studijní opory také obsahují odkazy na informace a cvičení na webových stránkách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto kurzu je seznámení s jednou z lingvistických disciplín - syntaxí - a její základní terminologií. Studenti se naučí porozumět struktuře věty jako základní jednotky komunikace, seznámí se s jednotlivými větnými členy a jejich vztahy, negací, jmennou frází a českými jednočlennými větami a jejich anglickými ekvivalenty.
Studenti se seznámí se základní terminologií anglické syntaxe.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
domácí úkol
|
Doporučená literatura
|
-
Biber,D.; Conrad, S.; Leech,G. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow.
-
Dušková, L. (1994). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha.
-
Greenbaum, S.; Quirk, R. (1990). Student´s Grammar of the English Language. Harlow.
-
Hewings, M. (2005). Advanced Grammar in Use. Cambridge.
-
Chalker, S. (2005). A Student´s English Grammar Workbook. Harlow.
-
Van Valin Jr., R.D. (2001). An Introduction to Syntax. Cambridge.
|