Předmět: Syntax

« Zpět
Název předmětu Syntax
Kód předmětu KAJ/KSY1Q
Organizační forma výuky Seminář + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Zatloukalová Leslie Joy
  • Nováková Eva, Mgr.
  • Řeřicha Václav, doc. PhDr. CSc.
  • Babická Blanka, Mgr. Ph.D.
  • Szcześniak Konrad, DR HAB
Obsah předmětu
Během úvodního prezenčního setkání se studenti seznámí se strukturou a definicí anglické věty jako základní komunikační jednotky a jejími elementy, které jsou vzájemně ve vztazích syntagmatických (strukturních) a paradigmatických (lexikálních). Další témata první části syntaxe budou muset studenti zvládat především samostudiem, aby byl čas k jejich procvičení a doplňujícím informacím v seminářích. Půjde především o variantní role subjektu ve větě a vztah shody s přísudkem, strukturu predikátu podle komplementace slovesa - předmětem, adverbiálním určením a doplňkem. Vzhledem ke strukturním rozdílům mezi angličtinou a češtinou je nutno věnovat pozornost také komplexní jmenné frázi, negaci a ekvivalentům českých jednočlenných vět slovesných (slovesně-jmenných). Materiály k samostudiu představují dvě studijní opory ´Syntax 1´ a ´Syntax 2´ a literatura zadaná ke studiu. Studijní opory obsahují texty ke stažení, které poskytují základní informace o všech výše zmíněných problémech. PowerPointové prezentace tyto informace shrnují a ilustrují na příkladech. Studijní opory také obsahují odkazy na informace a cvičení na webových stránkách.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem tohoto kurzu je seznámení s jednou z lingvistických disciplín - syntaxí - a její základní terminologií. Studenti se naučí porozumět struktuře věty jako základní jednotky komunikace, seznámí se s jednotlivými větnými členy a jejich vztahy, negací, jmennou frází a českými jednočlennými větami a jejich anglickými ekvivalenty.
Studenti se seznámí se základní terminologií anglické syntaxe.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

domácí úkol
Doporučená literatura
  • Biber,D.; Conrad, S.; Leech,G. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow.
  • Dušková, L. (1994). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha.
  • Greenbaum, S.; Quirk, R. (1990). Student´s Grammar of the English Language. Harlow.
  • Hewings, M. (2005). Advanced Grammar in Use. Cambridge.
  • Chalker, S. (2005). A Student´s English Grammar Workbook. Harlow.
  • Van Valin Jr., R.D. (2001). An Introduction to Syntax. Cambridge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr