Předmět: Práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

« Zpět
Název předmětu Práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód předmětu KAJ/KDSPQ
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Bartsch Veselá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Nevařil Josef, Mgr. Ph.D.
  • Kořínková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tento kurz zhruba odpovídá náplni seminářů dalšího vzdělávání učitelů cizího jazyka v oblasti, které donedávna nebyla v učitelské přípravě věnována dostatečná pozornost. Práce probíhá formou pracovní dílny: seznámení s různými remediačními technikami při nácviku čtení a psaní v cizím jazyce (často i ve vazbě na nácvik výslovnosti), kritické hodnocení požadavků učebních osnov a koncepce jazykových učebnic ve srovnání se vzdělávacími potřebami dyslektiků. Následuje modifikace některých částí učebnice a vytvá-ření speciálních učebních úloh i pomůcek. Součástí kurzu bude i stručné seznámení s výukou cizího jazyka pro sluchově nebo zrakově postižené žáky. Pro udělení zápočtu předloží studenti portfolio učebních materiálů pro dyslektiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení
chápat specifické potřeby žáků se specifickými poruchami učení být schopen upravit učební materiály pro potřeby žáků se specifickými poruchami učení být schopen rozpoznat symptomy žáků se specifickými poruchami učení dokázat navrhnout individuální studijní plán pro žáka se specifickými poruchami učení

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studenti si mohou vybrat jednu z forem ukončení semestru, aby jim byl udělen zápočet: a) v písemné formě odevzdají 3-5 výukových plánů hodin, které budou obsahovat materiály a úkoly specificky upravené pro potřeby žáka se specifickými poruchami učení. b) 15ti minutová prezentace 2 úkolů specificky zaměřených na žáka se specifickými poruchami učení.
Doporučená literatura
  • HURTOVÁ, D.; STRNADOVÁ, I.; ŠIGUTOVÁ, M. (2006). Nápadníček pro učitele a rodiče (nejen) dětí s dyslexií, které začínají s angličtinou. . Oxford.
  • IVANOVÁ, J.; A. LENOCHOVÁ. (2009). Learners with Specific Learning Difficulties. . Olomouc: Vydavatelství UP.
  • ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. . Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy minor (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -