Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Nevařil Josef, Mgr. Ph.D.
-
Babická Blanka, Mgr. Ph.D.
-
Flajšar Jiří, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní principy gramaticko-překladové metody. Deduktivní postupy ve výuce jazyka. Současné přístupy k používání překladu ve výuce CJ. Audiolingvální metoda. Behavourismus. Přímá metoda. Základní typy drilovacích cvičení (imitace, substituce, transformace). Hlavní rysy předkomunikativních činností. Kognitivní přístup k výuce CJ. Přínos Chomského teorie. Indukce a dedukce. Problémové vyučování. Humanistické trendy ve výuce CJ: Sugestopedie, Silent way, kooperativní výuka (the Community Language Learning). Lingvodidaktické metody z pohledu vývoje mateřského jazyka: Přirozená metoda (The Natural Approach), TPR. Výuka CJ z pohledu teorie nezávislých druhů inteligencí. Evaluace učebních materiálů. Charakteristika jednotlivých typů sylabů, na nichž jsou učebnice založeny; obsah, posloupnost a distribuce učiva v sylabech. Kritéria hodnocení učebních materiálů a jejich praktická aplikace při hodnocení učebnic dostupných na našem knižním trhu. Predikace problematických oblastí v učebnicích domácí a zahraniční produkce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu budou studenti umět: - prokázat znalost teoretických základů jednotlivých metod a přístupů k výuce cizích jazyků (dále CJ), - objasnit význam odkazu J. A. Komenského a přínos Pražské školy pro rozvoj české lingvodidaktiky, - analyzovat a hodnotit principy jednotlivých metod, zvláště současných (např. komunikativního přístupu nebo různých alternativních metod), - charakterizovat různé typy sylabů, - evaluovat učební materiály dostupné na knižním trhu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Zápočet 1.Docházka 80% 2. Čtenářský deník reflektující četbu vybraných článků/kapitol knih v JA (100-150 stránek). 3. Projekt týkající se jazyka komunikace ve třídě - tvorba cvičení. 4. Rozbor nahrávek 3 hodin výuky AJ Kolokvium Ústní diskuse - v páru či skupině (10 minut na studenta) Od studentů se očekává, že a)prokáží v diskusi znalosti lingvodidaktických metod, různých typů sylabů a přístupů k evaluaci učebního materiálu, b)budou schopni prodiskutovat vybrané téma ze čtenářského deníku.
|
Doporučená literatura
|
-
Connoingsworth, A. (1995). Choosing your coursebook.. Oxford.
-
Nunan, David. (1991). Language Taching Methodology. Hemel Hempstead.
-
Ur, P. (1996). A Course in Language Teaching. Cambridge.
|