Předmět: Didaktika

« Zpět
Název předmětu Didaktika
Kód předmětu KAJ/DIM2Q
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Bartsch Veselá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Nevařil Josef, Mgr. Ph.D.
  • Anténe Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tento kurz se zabývá jak teoretickými, tak praktickými stránkami výuky AJ na ZŠ a je propojen s průběžnou pedagogickou praxí, kterou studenti absolvují na fakultních školách. Obsahem seminářů jsou následující témata: Současné trendy ve výuce cizích jazyků. Práce s Evropským jazykovým portfoliem. Využití mezipředmětových vztahů ve výuce angličtiny. Výuka nejazykových předmětů prostřednictvím cizího jazyka CLIL. Projektová práce. Aplikace komunikativního přístupu k vyučování cizích jazyků. Výuka řečových dovedností. Pojetí a druhy řečových dovedností. Výuka poslechu s porozuměním. Volba vhodných forem prezentace, nácviku a upevňování. Výuka čtení s porozuměním. Volba vhodných forem prezentace, nácviku a upevňování. Výuka ústního vyjadřování. Volba vhodných forem prezentace, nácviku a upevňování. Výuka písemného vyjadřování. Volba vhodných forem prezentace, nácviku a upevňování. Diferenciace cizojazyčné výuky vzhledem k jazykové způsobilosti žáků a jejich věku. Plánování výuky a vytváření ŠVP.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 32 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti umět: - vyjmenovat a charakterizovat současné trendy ve výuce cizích jazyků, - vysvětlit principy metody výuky nejazykových předmětů prostřednictvím cizího jazyka (CLIL), - objasnit význam a základní zásady projektové práce v cizojazyčné výuce, - aplikovat CLIL a projektovou práci ve výuce angličtiny, - aplikovat principy komunikativního přístupu ve výuce (plánování), - prokázat teoretické znalosti z oblasti nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností, - prokázat schopnost aplikovat teoretické znalosti ve výuce (mikrovýstupy), - navrhovat a vytvářet vlastní výukové materiály, - prokázat schopnost pracovat s Evropským jazykovým portfoliem.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Zápočtové požadavky: - účast na seminářích (alespoň 80%) - aktivní zapojení do diskusí v seminářích - vypracování seminární práce Ústní zkouška: - diskuse témat předmětů DIM1Q a DIM2Q
Doporučená literatura
  • Moon, J. (2000). Children Learning English. . Oxford: Macmillan.
  • Halliwell, S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom. London: Longman.
  • Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. Fourth Edition. Book with DVD. Harlow: Longman.
  • Ur, P. (2012). A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní