Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Nevařil Josef, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Psychologické základy osvojování a učení se cizímu jazyku. Odlišnosti žáků mladšího, středního a staršího školního věku (úroveň rozvoje poznávacích procesů, verbálních schopností a sociálních dovedností). Motivace a další faktory ovlivňující proces učení se cizímu jazyku. Role učitele a žáků. Cíle výuky cizího jazyka a jejich prezentace ve vzdělávacích dokumentech (RVP ZV, Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha, Společný evropský referenční rámec pro jazyky a Evropské jazykové portfolio). Základní didaktické principy a postupy ve výuce cizích jazyků vzhledem k jednotlivým věkovým skupinám žáků. Principy komunikativního přístupu k vyučování cizích jazyků. Vztah mezi jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi, pojem jazykových funkcí. Typy, struktura a organizační formy výuky. Párová a skupinová práce. Učební materiály a pomůcky - učebnice, slovníky, časopisy, videa, IT aj. Základní principy výběru z těchto materiálů. Angličtina jako jazyk interakce mezi učitelem a žáky ve vyučování. Principy vhodného poměru užívání cizího jazyka a mateřského jazyka v hodinách. Funkce překladu ve výuce cizího jazyka (a nebezpečí jeho zneužití). Využití mezipředmětových vztahů - jazyky napříč kurikulem, CLIL.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu budou studenti umět: - prokázat znalosti z oblasti psychologie osvojování a učení se cizímu jazyku, - prokázat znalost obsahu a cílů cizojazyčného vzdělávání na ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií, - vyjmenovat a charakterizovat metody, postupy a organizační formy cizojazyčné výuky, - ovládat základní didaktické postupy a prostředky pro zajištění motivace žáků, - rozumět významu mezipředmětových vztahů, - využívat angličtinu jako jazyk komunikace mezi učitelem a žáky, - využívat informační a komunikační technologie při výuce, - používat učebnice, slovníky a jiné didaktické materiály.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce
Docházka 80% Test "Classroom language". Zápočtová práce "CLIL". "Mikro-výstupy".
|
Doporučená literatura
|
-
Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. Fourth Edition. Book with DVD. Harlow: Longman.
-
HARMER, J. (2011). The Practice of English Language Teaching. Harlow.
-
SCRIVENER, J. (2011). Learning Teaching. Oxford.
-
Ur, P. (2012). A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
|