Předmět: Britské výtvarné umění a architektura

« Zpět
Název předmětu Britské výtvarné umění a architektura
Kód předmětu KAJ/CAR1Q
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Kořínková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Duda Ondřej, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled architektonických stylů v průřezu historie, hlavní školy, tendence a výrazné osobnosti britského výtvarného umění. Prezentace učitele v hodinách o jednotlivých obdobích dějin a nejvýraznějších představitelích výtvarného umění a architektury jsou doplněny bohatou obrazovou dokumentací a audiovizuálními ukázkami. Jednotlivá období jsou ilustrována i hudebními ukázkami hudební tvorby v daném období. Studenti si připraví krátký referát o významném architektovi či umělci dle vlastního výběru. Mohou též předvést prezentaci s komentářem o jednom významném výtvarném či architektonickém díle. Témata: Prehistorie. Stonehenge. Skara Brae, Newgrange. Keltové. Římané v Británii. Anglosasové a jejich architektura a umění. Normané. Tapisérie z Bayeux. Anglická gotika. Středověké iluminované rukopisy. Renesance. Malíři tudorovského královského dvora - Hans Holbein mladší, Van Dyck, Sir Peter Lely, Sir Godfrey Kneller, Nicholas Hilliard. 17. a 18 stol. - paladiánský klasicismus, anglické baroko. William Hogarth - první skutečně anglický malíř. Slavní portrétisté: Sir Joshua Reynolds, Thomas Gainsborough, George Romney, Sir Thomas Lawrence. 19. století - neoklasicismus, historismus. William Blake, Joseph Turner, John Constable a Samuel Palmer. John Ruskin a Prerafaelité. William Morris a Arts and Crafts movement. Charles R. Mackintosh a Glasgowská škola. 20. stol. - modernismus, postmodernismus, nová britská architektura, nové směry ve výtvarné tvorbě. Další témata v závislosti na studentských prezentacích.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti umět: - definovat jednotlivá vývojová období a slohy dějin výtvarného umění a architektury Velké Británie, - zařadit ukázky výtvarných děl a významných staveb do jednotlivých období a slohů, - charakterizovat tvorbu nejvýznamnějších představitelů výtvarného umění a architektury Velké Británie a znát jejich nejdůležitější díla či stavby.
Schopnost studovat v anglickém jazyce.
Předpoklady
Schopnost porozumění výkladu v anglickém jazyce a schopnost komunikace v angličtině.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Seminární práce

Studenti se aktivně účastní semináře, plní zadané úkoly a předvedou před třídou vlastní prezentaci na vybrané téma.
Doporučená literatura
  • Eco, Umberto. (2005). Děniny krásy.. Praha.
  • Johnson, Paul. (2006). Dějiny umění: Nový pohled.. Praha.
  • Pijoan, José. (2000). Dějiny umění 1. - 10. díl. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní