Vyučující
|
-
Čakányová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Veselovská Ludmila, prof. PhDr. Ph.D.
-
Emonds Joseph Embley, prof. Ph.D., M.A.
|
Obsah předmětu
|
Kurz navazuje na výuku syntaxe v bakalářském studiu. V rozsáhlé úvodní části se výuka věnuje opakování a prohlubování znalostí v oblasti slovních druhů, větných funkcí a druhům větných vzorců a typů souvětí v angličtině. V další části semináře seznamuje studenty s prostředky jazykové ekonomie (kondenzace, nominalizace), na informační strukturu vět a možnosti její změny. Hlavní pozornost se zaměřuje na následující témata: (1) polovětné vazby v angličtině (infinitiv), (2) nominalzace (derived nominals, gerund, participia), (3) Informační struktura, anglický slovosled a realizace aktuálního členění věty. Všechna témata jsou ilustrována autentickými jazykovými daty. Důsledně je uplatněna kontrastivní metoda.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Magisterský kurz anglické gramatiky, Syntax II, pokračuje v hlubším rozboru anglické syntaxe v porovnání s češtinou. Pozornost je věnována roli slovosledu, procesům jazykové ekonomie při výstavbě souvětí, zejména verbálním kondenzorům(infinitiv, gerund, participia), jejich formě, funkci a distribuci v souvětí; nominální strukturám a elipse. Průběžným cílem je zvýšit vnímavost studentů k složitostem a případně nepravidelnostem ve výstavbě anglického souvětí - a schopnost aplikovat teoretické poznatky při autentické práci s texty. Pro zájemce o studium gramatiky doporučujeme paralelní návštěvu syntaktické anebo sociolingvistické varianty kurzu POME (Points in Modern English Syntax, vyučující prof. Emonds)
Od studentů se očekává prohloubení a zdokonalení znalostí o tvorbě anglických větných vzorců, o typech a konfiguracích vět ve větných celcích, o procesech jazykové ekonomie v souvětí a jejich vlivu na konečnou podobu souvětí. Konfrontace s češtinou zvýší kompetence studentů při kontrontaci typologicky odlišných jazyků také v oblasti slovních druhů a kategorií.
|
Předpoklady
|
Výuka je v angličtině a u studentů se předpokládá teoretická znalost syntaxe v rozsahu anglické filologie BA.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Návštěva kurzů, příprava na semináře, vypracování zadaných úkolů. Součástí požadavků na zápočet písemný test a závěrečná esej vypracovaná samostatně na základě vlastní četby. Absolutorium kurzu je doporučeno také jako jedno z možných ke zkoušce LIA1 anebo LIA2 (Lingvistická analýza 1/2). ================================================ LIA1/2 (Linguistic Analysis 1-2) exam : on-line written TEST assigned and submitted in the Moodle mode - written at the faculty (i.e. you have to come to school to sit for it). The test has 14 open questions in the test. The topics are covered in the monograph Veselovská (2019) Form and Functions in English Grammar. (UP Press), but the students are expected to use also some individual materials (English grammar manuals). (1) Language Typology (Chapter 5), (2) Binding Theory (Chapter 10), (3) Taxonomy of Verbs (Chapter 16), (4) Negation in English (Chapter 24) (5) Infinitives (Chapters 27/28), (6) -ing forms and Nominalization (Chapter 29) (7) Information structure (Chapter30-31). ================================================ If you choose SYNTAX as a topic for your state exam, you will get a question containg (A) text analysis, and (B) some of the following topics. The topics are covered in the monograph Veselovská (2019) Form and Functions in English Grammar. (UP Press) but the students are expected to use also some individual materials (English grammar manuals). 1. Language system: classification of languege units, Language typology, Language acquisition. (Chapters 1, 5) 2. Parts of speech: criteria to establish the parts of speech, Nouns (NPs) and modifiers (APs): their functions and semantic and morphosyntactitc characteristics. (Chapter 6) 3. Taxonomy of Verbs: semantic and morphosyntactic characteristics of V and VP. Taxonomy based on subcategorization and N.I.C.E characteristics, (analytic predicate). (Chapters 14-16) 4. Sentence members: semantic and morphosyntactic characteristics of subjects, V-complements/adjuncts (Chapters 19-22). 5. Negation: kinds of Negation, the scope of Neg (Neg transfer), partially Neg adverbs (Chapter 24). 6. Sentence structures: taxonomy of the simple clauses based on pragmatic functions and their formal realization(s). Wh-movement. (Chapters 25-26) 7. Infinitives (taxonomy, examples) - (Chapters 27-28) 8. Ing-forms (Verbs, Adjectives, Nominalizations, Gerunds, Participles), (Chapter 29) 9. Sentence Dynamism (FSP, markedness, English structures reflecting the information structure) - (Chapters 30-31)
|
Doporučená literatura
|
-
Firbas, Jan. (1992). Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. . Cambridge University Press.
-
Greenberg, J.H. (1961). Some Universals of Grammar with Particular Reference to the Order of Meaningfull Elements . The MIT Press, Cambridge, Mass.
-
Hawkins, J. (1990). A Parsing Theory of Word Order Universals.. MIT Mass., USA.
-
Huddleston, Rodney and Pullum, Geoffrey K. (2005). A Students Introduction to English Grammar. Cambridge.
-
Huddleston, Rodney and Pullum, Geoffrey K. (2002). The Cambridge Grammar of the English Language.. Cambridge.
-
Mathesius,V. (1988). Obsahový rozbor současné angličtiny. Academia Praha.
-
Vallduví, E. (1993). Information packaging: A survey.. University of Edinburg.
-
Veselovská, Ludmila. (2017). English Syntax (2). Olomouc.
-
Veselovská, Ludmila. (2019). Form and Functions in English Grammar. Olomouc, UP Press.
|