Předmět: Pragmatics

« Zpět
Název předmětu Pragmatics
Kód předmětu KAA/PRAG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Janebová Markéta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
TOPIC 1: SYNTAX, SEMANTICS AND PRAGMATICS. §§§ Akmajian, Adrian, et al. 2001. ?Pragmatics: The Study of Language Use and Communication.? In Linguistics: An Introduction to Language and Communication. Cambridge, MA: MIT Press. Read pp. 361?372. §§§ Birner, Betty J. 2012. Introduction to Pragmatics. Wiley-Blackwell. Read pp. 1-9. TOPIC 2: REFERENCE, INFERENCE AND DEIXIS. §§§ Saeed, John I. 2016. Semantics. Wiley Blackwell. Read Chapter 2-2.3: 22-30. §§§ Birner, Betty J. 2012. Introduction to Pragmatics. Wiley Blackwell. Read part of Chapter 4: 110-121. TOPIC 3: PRESUPPOSITION AND ENTAILMENT. §§§ Saeed, John I. 2016. Semantics. Wiley Blackwell. Read Chapters 4.4-4.5: 94-105. TOPIC 4: COOPERATIVE PRINCIPLE. IMPLICATURE. §§§ Grice, H. P. 1975. ?Logic and Conversation.? In Syntax and Semantics, edited by P. Cole and J.L. Morgan. Vol. III: Speech Acts, 41-58. New York: Academic Press. TOPIC 5: GRICE REVISITED: RELEVANCE THEORY AND NEO-GRICEANS. §§§ Wilson, Deirdre, and Dan Sperber. 1994. ?Outline of relevance theory.? Links & Letters 1, 85-106. TOPIC 6: EXPERIMENTAL PRAGMATICS. §§§ Van der Henst, Jean-Baptiste, and Dan Sperber. 2012. ?Testing the Cognitive and Communicative Principles of Relevance.? In Meaning and Relevance, edited by Deirdre Wilson and Dan Sperber, 279-306. Cambridge: Cambridge UP. Focus on pp. 279-283, 294-306. TOPIC 7: LANGUAGE AS ACTION. SPEECH ACTS. INDIRECT SPEECH ACTS AND POLITENESS. §§§ Birner, Betty J. 2012. Introduction to Pragmatics. Wiley Blackwell. Chapter 6: 175-200. TOPIC 8: PRINCIPLE OF POLITENESS: POLITENESS ACCORDING TO BROWN AND LEVINSON. §§§ Leech. Geoffrey. 1983. Principles of Pragmatics. London: Longman. (Chapter 6:-131-139). §§§ Yule, George. 1996. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. (Chapter 7: 59-70). TOPIC 9: COOPERATIVE PRINCIPLE VS POLITENESS PRINCIPLE. LYING AND FALSE IMPLICATION. §§§ Sweetser, E. ?The Definition of Lie.? In Cultural models in language and thought, ed. by Dorothy Holland and Naomi Quinn, 3? 66. Cambridge: Cambridge University Press. (Focus on pp. 48-63.) TOPIC 10: DISCOURSE DEIXIS. DISCOURSE MARKERS. §§§ Fraser, Bruce. 1999. ?What are discourse markers?? Journal of Pragmatics 31:931-952. TOPIC 11: Presentation of joint student projects §§§ - obligatory reading

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Jak je možné, že při komunikaci sdělujeme více, než říkáme? Toto je jedna z hlavních otázek, kterou si klade pragmatika, lingvistická disciplína zaměřující se na studium vztahu mezi jazykem a jeho uživateli. V tomto kurzu si představíme základní pojmy (reference a inference, presupozice, implikatura) a teorie (mluvní akty, princip kooperace, princip zdvořilosti, teorie relevance). Kurz se zaměřuje i na konkrétní pragmatické jevy (např. lhaní či tzv. "discourse markers") a nejnovější vývoj v pragmatice, jako ho zachycuje experimentální pragmatika
Kurz pomůže studentům získat větší cit pro percepci i interpretaci autentických jazykových dat a pochopení pragmatické vázanosti jazykových dat na dané jazykové komunity a preference jejich uživatelů.
Předpoklady
Předpokladem pro absolvování tohoto kurzu je absolvování BC. státní zkoušky z anglické filologie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

1. Průběžná četba zadané studijní literatury a schopnost aplikovat teoretické poznatky při analýze jazykových dat (minimální počet bodů 30; body navíc se započtou jako bonus k závěrečnému testu; body pod 30 budou malus; méně než 25 bodů: esej navíc ). 2. Prezentace vlastního projektu z tematických okruhů probíraných v kurzu / prezentace rozšiřujího tématu z oblasti pragmatiky (skupinová prezentace 2-3 studentů) 3. písemný test ZKOUŠKA ANT1/2 1. Semantics and pragmatics. Message model vs. inferential model of communication. Entailment and presupposition as a semantic vs pragmatic phenomenon? 2. Deixis. 3. Discourse deixis: Discourse markers as a pragmatic phenomenon. 4. Cooperative principle. Implicature. 5. Hedging and lying. 6. Relevance theory. 7. Experimental pragmatics. 8. Speech acts. Felicity conditions, direct and indirect speech acts. 9. Theories of politeness.
Doporučená literatura
  • Birner, Betty. Introduction into Pragmatics.
  • Levinson, Stephen. (2003). Pragmatics. Cambridge.
  • Mey, J.L. (1993). Pragmatics. Oxford.
  • Yule, George. (1996). Pragmatics. Oxford.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad (2017) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): English Philology (2020) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -